«Φωτιά» έχουν πάρει οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα, με τη μέση τιμή της αμόλυβδης να διαμορφώνεται στα 1,85 ευρώ το λίτρο, εικόνα που δύσκολα θα βελτιωθεί αν λάβουμε υπόψιν τόσο τις διεθνείς εξελίξεις, που οδηγούν στην άνοδο των τιμών του πετρελαίου, όσο και την υπέρμετρη φορολογία, η οποία επιβάλλεται εδώ και καιρό στην εγχώρια αγορά καυσίμων.
Στην Ελλάδα, η μέση τιμή της αμόλυβδης βρίσκεται στα 1,85 ευρώ ανά λίτρο, με τις πραγματικές τιμές όμως να αγγίζουν τα 2 ευρώ το λίτρο. Σε περισσότερα από 22 νησιά και νομούς η τιμή της βενζίνης είναι πάνω από 1,90 ευρώ ανά λίτρο, ενώ υψηλότατη είναι και η τιμή του πετρελαίου κίνησης και του μαζούτ.
Στα Δωδεκάνησα επίσης η βενζίνη βρίσκεται στα 1,768 ευρώ το λίτρο, στη Σάμο είναι στα 1,743 ευρώ, στην Ευρυτανία 1,724 ευρώ, στο Λασίθι 1,702 ευρώ το λίτρο κ.ο.κ.
Το λεγόμενο «καπέλο» σε σχέση με τη μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης είναι στα 22 λεπτά το λίτρο.
Οι ανατιμήσεις επιταχύνθηκαν εξαιτίας της ραγδαίας ανόδου των διεθνών τιμών του αργού αλλά και της υποχώρησης της ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου.
Το Μπρεντ την 1η Μαΐου ήταν στα 73,13 δολάρια, ενώ σήμερα το πρωί στις ασιατικές αγορές οι τιμές του καταγράφηκαν στα 79,39 δολάρια το βαρέλι. Την ίδια ώρα οι τιμές του αμερικανικού αργού πετρελαίου αυξήθηκαν κατά 23 σεντς ή 0,3% στα 72,47 δολάρια το βαρέλι, με την αναστάτωση να οφείλεται στις απειλούμενες κυρώσεις των ΗΠΑ έναντι του Ιράν, ανακοινώνοντας προ εβδομάδων την αποχώρηση από τη διεθνή συμφωνία, αλλά και στη στάση των κρατών – μελών του ΟΠΕΚ να μην αυξήσουν την παραγωγή πετρελαίου.
Στο ζήτημα των ανατιμήσεων στα καύσιμα τοποθετήθηκε σήμερα και ο σύνδεσμος των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, σημειώνοντας πως οι αυξήσεις στις λιανικές τιμές των καυσίμων, σύμφωνα με τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών, είναι μικρότερες από την αύξηση των διεθνών τιμών.
Όπως επισημαίνει ο ΣΕΕΠΕ, από τα μέσα του 2017 μέχρι σήμερα, οι διεθνείς τιμές τόσο του αργού όσο και των προϊόντων του ακολουθούν ανοδική πορεία καθώς το αργό Μπρέντ από τον Ιούλιο του 2017 έχει αυξηθεί κατά 66-70%, ενώ οι διεθνείς τιμές πετρελαιοειδών και συγκεκριμένα της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, κατά 40-50%.
«Οι λιανικές τιμές στην αντλία, όπως τις παρακολουθεί το Παρατηρητήριο Τιμών, δεν έχουν ακολουθήσει αυτή την αύξηση του κόστους. Είναι προφανές ότι έχει σημειωθεί μείωση του περιθωρίου κέρδους στο λιανικό επίπεδο, δηλαδή το κέρδος που αφορά το κομμάτι Επιχειρήσεις Εμπορίας, Μεταφορείς, και Πρατηριούχοι», υποστηρίζει ο ΣΕΕΠΕ.
Αναφέρει ακόμη ότι οι τιμές στην Αττική δεν αποτελούν αξιόπιστη βάση αναφοράς δεδομένου ότι η περιοχή χτυπιέται από εκτεταμένα φαινόμενα παραεμπορίας και λαθρεμπορίας. Αντίστοιχα για τις τιμές στα νησιά επισημαίνεται ότι πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν το κόστος μεταφοράς που είναι ιδιαίτερα αυξημένο.
«Για πολλά νησιά υπήρχε κάποτε ένας ειδικός κρατικός λογαριασμός ο οποίος τροφοδοτείτο από μία εισφορά στην τιμή αντλίας και επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά. Το Δημόσιο εδώ και λίγα χρόνια συνεχίζει να εισπράττει με άλλο όνομα τα χρήματα αυτά, έχοντας όμως καταργήσει την επιδότηση! Δηλαδή εισπράττει χωρίς πλέον να αποδίδει. Αυτό έχει αυξήσει αντίστοιχα το πραγματικό κόστος μεταφοράς, κι η αύξηση έχει περάσει προφανώς στην αντλία», αναφέρει ο ΣΕΕΠΕ.
Τέλος υπογραμμίζει ότι οι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές δεν συμφέρουν τις Εταιρείες Εμπορίας γιατί δημιουργούν ανάγκη για περισσότερα κεφάλαια κίνησης, μειώνουν τις πωλήσεις και αυξάνουν τις οφειλές των πελατών και τις επισφάλειες.
Η μέση τιμή της αμόλυβδης την προηγούμενη Παρασκευή 18 Μαΐου ήταν 1,624 ευρώ το λίτρο έναντι 1,54 ευρώ στην αρχή του χρόνου, δηλαδή αυξήθηκε κατά 8,4 λεπτά το λίτρο. Στο ίδιο διάστημα η τιμή διυλιστηρίου, λόγω της ανόδου των διεθνών τιμών, αυξήθηκε κατά 7,4 λεπτά (από 0,4299 ευρώ σε 0,5043) ενώ άλλο 1,5 λεπτό αυξήθηκαν οι φόροι.
Πηγή: http://www.cnn.gr