Προϊόντα υγιεινής διατροφής, υψηλής ποιότητας κλιματιστικά ή πολυτελή αυτοκίνητα είναι τα είδη στα οποία δαπανούν τα χρήματά τους οι πλούσιοι της Κίνας. Η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας αποτρέπει τις μεγάλες δαπάνες για την αγορά κατοικιών, αλλά την ίδια στιγμή αυξάνεται ο αριθμός των κινεζικών νοικοκυριών με υψηλά εισοδήματα. Ετσι ένα αυξανόμενο ποσοστό του 1,4 δισ. κατοίκων της Κίνας επιλέγει να καταναλώνει προϊόντα της εταιρείας γαλακτοκομικών Danone και της αλυσίδα καταστημάτων καφέ Starbucks.

Ο λόγος για περίπου 11 εκατ. κινεζικά νοικοκυριά που διασχίζουν κάθε χρόνο την πύλη που οδηγεί στον κόσμο των πλουσίων, έχοντας ετήσιο εισόδημα πάνω από 136.000 γουάν ή 19.800 δολάρια. Μαζί με τον αριθμό των πλούσιων Κινέζων αυξάνονται και οι πωλήσεις αυτοκινήτων πολυτελείας, συγκεκριμένα των λεγόμενων «οχημάτων ελεύθερου χρόνου» (SUV), που αναμένεται να ξεπεράσουν φέτος για πρώτη φορά τις πωλήσεις των απλών επιβατικών αυτοκινήτων. Η αυξανόμενη ζήτηση για πολυτελή αυτοκίνητα έπεισε τις κινεζικές βιομηχανίες Great Wall Motor και Zhejiang Geely Holding Group να παρουσιάσουν πολυτελή μοντέλα εξοπλισμένα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων Gavekal Dragonomics, οι πωλήσεις των SUV αναμένεται να αυξηθούν φέτος κατά 22%, μολονότι αυτά τα αυτοκίνητα είναι τουλάχιστον κατά 40% ακριβότερα από τα απλά επιβατικά.

Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Nielsen, το 56% των Κινέζων καταναλωτών αναφέρει ότι το κίνητρό τους για την αγορά πολυτελών ειδών δεν είναι άλλο από το να επιδείξουν την επιτυχία τους. Ετσι συχνά προτιμούν τα μεγάλα και εντυπωσιακά είδη. Η ίδια εταιρεία επισημαίνει πως οι πλούσιοι Κινέζοι θέτουν σε προτεραιότητα την υγεία και την ποιότητα της ζωής τους, γι’ αυτό και τουλάχιστον το 50% δαπανά ολοένα και περισσότερα χρήματα για λαχανικά, ρούχα, ψυχαγωγία, ταξίδια και δείπνα σε εστιατόρια. Η στροφή στα προϊόντα υγιεινής διατροφής αντανακλάται, άλλωστε, στην αύξηση της ζήτησης για γιαούρτι, που θεωρείται πιο υγιεινό από το γάλα, σύμφωνα με τη συμβουλευτική OC&C Strategy Consultant. Παράγοντες αυτής της αγοράς εκτιμούν πως το επόμενο βήμα θα είναι η στροφή του κόσμου στο τυρί.

Παχυσαρκία

Σύμφωνα με έκθεση της εταιρείας Mintel Group για τις καταναλωτικές συνήθειες το 2017, στην Κίνα παρατηρείται αύξηση του ποσοστού παχυσαρκίας. Οι καταναλωτές, έτσι, άρχισαν να αποφεύγουν τα ζαχαρούχα αναψυκτικά και προτιμούν χυμούς που προορίζονται για παιδιά. Παραδοσιακοί κολοσσοί, όπως η Coca-Cola και η PepsiCo, βλέπουν τις πωλήσεις τους να μειώνονται και ο πρόεδρος της Coke, Τζέιμς Κουίνσεϊ, δηλώνει πως η εταιρεία του αναγκάζεται να παρουσιάζεται στα ράφια των σούπερ μάρκετ με άλλα εμπορικά σήματα, για να πουλάει στους εύπορους Κινέζους υψηλής ποιότητας εμφιαλωμένο νερό. Παράλληλα, όμως, αυξάνεται η κατανάλωση μπίρας, και μάλιστα της εισαγόμενης και ακριβής, οι πωλήσεις της οποίας έχουν εκτιναχθεί κατά 340% τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Οι εγχώριες ζυθοποιίες, αντιθέτως, όπως η Τsingtao Breewery Co. China Resources Beer Holdings, βλέπουν τις πωλήσεις τους να παραμένουν στάσιμες. Σε ό,τι αφορά τις οικιακές ηλεκτρικές συσκευές, είναι γεγονός ότι τα περισσότερα νοικοκυριά των αστικών κέντρων έχουν εξοπλίσει τα σπίτια τους με πολλές από αυτές, συμπεριλαμβανομένων των κλιματιστικών και των φούρνων μικροκυμάτων. Οσοι θέλουν να αναβαθμίσουν την ποιότητα της ζωής τους καταλήγουν να κάνουν σπατάλες, όπως, για παράδειγμα, η αγορά μηχανής για εσπρέσο. Και όταν θελήσουν να αντικαταστήσουν κάποια ηλεκτρική συσκευή, επιλέγουν αναβαθμισμένες εκδοχές: αθόρυβα κλιματιστικά ή συσκευές που συνδέονται με κάποια τεχνολογική εφαρμογή.

Πηγή: http://www.kathimerini.gr