Ακόμη μια προσπάθεια για την επιτυχή ολοκλήρωση του ναυπηγικού προγράμματος των δύο πυραυλακάτων τύπου Super Vita έκανε η κυβέρνηση και το Πολεμικό Ναυτικό με την ψήφιση τροπολογίας αναφορικά με την επέκταση της χρηματοδότησης του εν λόγω προγράμματος.
Πιο αναλυτικά με το ποσό των 31,070 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθεί για μια περίοδο ενός έτους το πρόγραμμα ναυπήγησης των δύο τελευταίων πυραυλακάτων τύπου Super Vita.
Το ταλαιπωρημένο αυτό πρόγραμμα ξεκίνησε σχεδόν 10 χρόνια πριν με την υπογραφή της σύμβασης, έπεσε θύμα της οικονομικής κρίσης που δοκιμάζει την ελληνική οικονομία και κοινωνία από το 2010, αλλά και άλλων παραγόντων που συνδέονται με τον ελληνικό τρόπο άσκησης κρατικοδίαιτης επιχειρηματικής δραστηριότητας…
Πρόκειται για την πολλοστή προσπάθεια ολοκλήρωσης της ναυπήγησης των δύο πλοίων τα τελευταία πέντε χρόνια αυτή την φορά με την επέκταση της συμφωνίας της 4ης Δεκεμβρίου του 2015 μεταξύ του Πολεμικού Ναυτικού, της εταιρείας «Ναυπηγικές και Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας Α.Ε» και των εργαζομένων αυτής η οποία κυρώθηκε από την Βουλή την 1η Φεβρουαρίου του 2016 και αφορούσε την ολοκλήρωση της Νο.6 και Νο.7 πυραυλακάτων με συνολική χρονική διάρκεια 29 μήνες δηλ την παράδοση των πλοίων στις 30 Ιουνίου 2018.
Η συμφωνία αυτή περιελάμβανε την χρηματοδότηση του ναυπηγικού προγράμματος με 40 εκατ. ευρώ για την περίοδο αυτή των 29 μηνών που τελικά όπως αποδείχτηκε δεν ήταν αρκετά για την επίτευξη του στόχου που είχε τεθεί.
Με την ανανέωση της συμφωνίας και την επικύρωση της από την Βουλή στις 25 Ιουλίου του 2018 η ολοκλήρωση της ναυπήγησης των πυραυλακάτων θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα στους επόμενους 12 μήνες δηλ. από την 30η Ιουνίου του 2018 που ήταν η καταληκτική ημερομηνία της προηγούμενης συμφωνίας μέχρι και την 30η Ιουνίου του 2019.
Για την ολοκλήρωση των εργασιών θα διατεθεί το συνολικό ποσό των 31,070 εκατ. ευρώ ως εξής: 22,85 εκατ. ευρώ την περίοδο Ιούλιος 2018-Δεκέμβριος του 2018 εκ των οποίων τα 7,8 εκατ. ευρώ αφορούν μισθοδοσία και ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων, 420.000 ευρώ βιομηχανικά έξοδα όπως λογαριασμοί ΔΕΗ κ.λπ. και 14,63 εκατ. ευρώ για την εξόφληση υλικών και υπηρεσιών αναγκαίων για την ολοκλήρωση της ναυπήγησης.
Δύο μήνες πάντως πριν από την επικύρωση της νέας συμφωνίας τα ναυπηγεία καθέλκυσαν χωρίς επισημότητα και φανφάρες, όπως δηλαδή συνηθίζεται – πολιτικά και βιομηχανικά… – το σκάφος Νο.6 την πυραυλάκατο P 78 Υποπλοίαρχος Καραθανάσης.
Η καθέλκυση πραγματοποιήθηκε την 1η Ιουνίου και όπως φαίνεται από το σχετικό βίντεο που δημοσιεύτηκε μόλις πριν από λίγες ημέρες με καθυστέρηση σχεδόν δύο μηνών, στο πλοίο φαίνεται να έχουν εγκατασταθεί τα ακόλουθα υποσυστήματα:
- κύριο πυροβόλο Oto Melara 76χλστ/62,
- δορυφορικό σύστημα επικοινωνιών SAILOR,
- ηλεκτρο-οπτικό σύστημα ημέρας/νύκτας Mirador,
- ραντάρ LPI Scout MkII & ραντάρ ναυτιλίας Bridgemaster-E, και το
- ραντάρ ελέγχου πυρός Sting EO MkII.
Εκτιμάται ότι στο σκάφος έχει ήδη εγκατασταθεί και το Σύστημα Διαχείρισης Μάχης TACTICOS. Πληροφορίες για την πορεία της ναυπήγησης του (P 79) Υποπλοίαρχος Βλαχάκος δεν υπάρχουν.
Όμως μετά από τη νέα οικονομική ενίσχυση του προγράμματος, εκτιμάται πως αν όλα πάνε καλά και τα δύο πλοία θα ενταχτούν στη δύναμη του στόλου στις αρχές του 2020 μετά την ολοκλήρωση των δοκιμών αποδοχής από το Πολεμικό Ναυτικό.