Πώς ένα supercar με hardcore επιδόσεις καταφέρνει να γίνει πιο πολιτισμένο από τον προκάτοχό του; Γινόμαστε μάρτυρες της παραπάνω μετάλλαξης.
ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΧΑΡΙΑΤΗ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ
Δυναμική μόστρα, επιθετικό ύφος, όμορφο στυλ. Δεν περνά πουθενά απαρατήρητη, ιδιαίτερα τώρα που δεν έχει στεγνώσει ακόμη το λούστρο της πρώτης εντύπωσης. Στα πηγαδάκια του πεζοδρομίου η νέα Carrera S δύσκολα αποφεύγει τη σύγκριση με την παλιά. Ξέρετε δα, η προηγούμενη και η προ-προηγούμενη και τελικά… όλες οι 911 έχουν, δικαίως, δημιουργήσει μια αυλή φανατικών οπαδών που περίμενε στη γωνία την καινούρια για να καγχάσει. Για καθέναν από τους ελάχιστους, όμως, που στάζουν δηλητήριο υπάρχει η συντριπτική πλειονότητα που τη χαζεύει με θαυμασμό ή ρωτάει για το 0-100 km/h και την τιμή της.
Βλέποντάς τη για πρώτη φορά σού φαίνεται ακόμα πιο όμορφη, όντας πιο γωνιώδης και δυναμική, με καθαρότερες γραμμές και πιο αεροδυναμικό προφίλ. Οι θόλοι των τροχών έχουν μεγαλώσει ώστε να χωρούν οι μεγαλύτεροι τροχοί των 20” (245/35 R 20 εμπρός και 305/30 R 20 πίσω),που κάθονται πάνω στα Pirelli P Zero, ενώ νέα είναι τα φώτα ημέρας όπως και οι (προαιρετικές) σπορ εξατμίσεις, τοποθετημένες στο κέντρο.
Μάλιστα, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ χαμηλής και υψηλής έντασης εκπεμπόμενου ήχου μέσω ενός διακόπτη στην κεντρική κονσόλα. Ωστόσο, το σημαντικότερο στοιχείο είναι η αύξηση του μεταξονίου, το οποίο πήρε επιπλέον 9 πόντους, φτάνοντας τα 2.450 mm. Παρ’ όλα αυτά, η νέα γενιά είναι ελάχιστα μεγαλύτερη σε μήκος και σε πλάτος σε σχέση με το παλιότερο μοντέλο, εάν και είναι δύσκολο να φανεί εξ όψεως.
Επρεπε να περάσουν σχεδόν έξι δεκαετίες για να ξεπεράσουν οι άνθρωποι της Porsche την αιώνια πίστη στους ατμοσφαιρικούς κινητήρες που τοποθετούνταν στις 911. Χαλάλι όμως. Ζήτω λοιπόν οι 420 ίπποι -που σε αίσθηση δείχνουν περισσότεροι- και η τεχνολογία άμεσου ψεκασμού δεύτερης γενιάς που εισάγει με υψηλή ακρίβεια το καύσιμο στον θάλαμο καύσης, με το μπεκ να έχει μεταφερθεί στο κέντρο, κάνοντας οικονομία στην κατανάλωση καυσίμου. Ζήτω και η συμπίεση 10,0:1, στις δύο μεταβλητής γεωμετρίας τουρμπίνες που στροφάρουν σαν τρελές χωρίς την παραμικρή αδράνεια εκμηδενίζοντας το όποιο lag, ζήτω η Γερμανία. Ζητώ ταπεινά συγγνώμη για την παράκρουση, αλλά αυτός ο κινητήρας κάνει τα μαγικά του για να μη γυρίσω σπίτι μου.
Η Porsche Carrera S δεν χρειάζεται οπτικό πουσάρισμα διότι την πρώτη φορά που θα απελευθερώσεις το δυναμικό της σε αναγκάζει να υποκλιθείς σε μια εξαιρετικά σεβάσμια τιμή ροπής και να συγχωρέσεις εξήντα χρόνια σνομπαρίας. Κυρίες και κύριοι, σας παρουσιάζουμε 51,0 kgm σταθερά από τις 1.700 ως τις 5.000 rpm, πληρωτέα επί τη εμφανίσει. Ανάλογα της κατασκευής είναι και τα νούμερα των επιδόσεων, με το 0-100 km/h να επιτυγχάνεται σε 3,9” και την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 306 km/h.
Μπροστά μου πλέον βρίσκονται ένα κομμάτι ανηφόρας της Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας και οι απλωτές στροφές της Υλίκης που εμπνέουν ασφάλεια με την τσιμεντένια μπάρα στη μέση. Οι καιρικές συνθήκες είναι ιδανικές και η Carrera S με προκαλεί να δοκιμάσω τα όρια της πρόσφυσής της. Με απαλές κινήσεις στο χωστό τιμόνι, δίνοντας χρόνο για την επόμενη καμπύλη και μία σχέση πάνω στο κιβώτιο PDK για να μην είναι νευρική η μετάδοση, το grip απλώς με εντυπωσιάζει. Εχω την αίσθηση ότι καθώς το αμάξωμα πίσω είναι κοντό και το σώμα μου κάθεται μπροστά από τον πίσω άξονα, όλη αυτή η φόρτιση λειτουργεί ευεργετικά για την πρόσφυση αυτής της γκρι αλητείας και το λαμπάκι του PSM παραμένει σβηστό. Από πίσω έχω και το ανάλογο soundtrack. Ακούγεται ένας γεμάτος, μπάσος συνοδευτικός ήχος που ή σε πωρώνει ή σε εξοντώνει, ανάλογα με το πόσες ώρες έχεις κοιμηθεί το προηγούμενο βράδυ. Η ακουστική αίσθηση που μου αφήνει είναι γεμάτη μέταλλο, κάνοντάς με να αγνοώ επιδεικτικά την παρουσία του ηχοσυστήματος.
Για να μη μακρηγορώ, είμαι της άποψης ότι αυτός ο επίπεδος 6κύλινδρος τούρμπο κινητήρας είναι ένα κόσμημα που όσο ανεβαίνουν οι στροφές του τόσο περισσότερο βρίσκεται στο στοιχείο του. Πρόκειται για ένα συγκλονιστικό τεχνούργημα, με 140 PS/lt, με απόδοση που ξεκινάει σχεδόν από το ρελαντί. Με αυτές τις προδιαγραφές θα μπορούσες να πεις ότι η συγκεκριμένη Carrera S είναι μία Turbo με λίγα λιπαρά (1.460 kg έναντι 1.595 kg) για ανθρώπους που θέλουν όλη τη μηχανολογική κληρονομιά της τελευταίας χωρίς να υστερούν και πολύ σε επιδόσεις.
Αφήνοντας την όποια σιγουριά μπορεί να σου προσφέρει ο αυτοκινητόδρομος, μπαίνω στο επαρχιακό οδικό δίκτυο, το οποίο, δόξα τω Θεώ, διαθέτει σε άπλετη ποσότητα τη χαρακτηριστική ελληνική άσφαλτο-γυαλί. Στρέφοντας τον περιστροφικό διακόπτη, που φωλιάζει κάτω από το δεξί μπράτσο του τιμονιού, στη θέση Sport Plus (στο μενού υπάρχουν ακόμη οι Individual, Normal και Sport), αρχικά σε φτιάχνει ο αγριεμένος ήχος που εκπέμπουν οι εξατμίσεις. Υστερα, η δυναμική επιτάχυνση που απελευθερώνεται σε συνεργασία με το διπλοσύμπλεκτο 7άρι αυτόματο κιβώτιο (PDK στη γλώσσα της Porsche) και τρελαίνει τις βελόνες στα όργανα. Τέλος, εξυμνείς τα φρένα, το αριστοτεχνικό turn in και τον συνδυασμό του εμπρός μηχανικού μπλοκέ και του PTV Plus (Porsche Torque Vectoring).
Παρά την ηλεκτρική κρεμαιέρα, το τιμόνι είναι βαρύ και όσο άμεσο χρειάζεσαι, η λειτουργία της ηλεκτρονικής ανάρτησης PASM εξαιρετική και άμεσα συνεργαζόμενη με το ακλόνητο πλαίσιο. Φυσικά, στο κέντρο του περιστροφικού διακόπτη, με την ενεργοποίηση του αντίστοιχου μπουτόν ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση των 20 δευτερολέπτων (Sport Response), η οποία παραμετροποιεί τον κινητήρα και το κιβώτιο με γνώμονα τις επιδόσεις, εξασφαλίζοντας τη μέγιστη απόκριση και τη βέλτιστη επιτάχυνση.
Τα μυαλά μου παίρνουν αέρα. Τώρα μπαίνω με περισσότερη ταχύτητα στην επόμενη στροφή, πατάω το γκάζι ακόμη νωρίτερα στην έξοδο και πάλι δεν μπορώ να σπάσω αυτή την τρομαχτική πρόσφυση που παρέχει το αυτοκίνητο. Η Carrera S απαντά πειστικά σε κάθε απαίτηση για ακόμη περισσότερη πίεση, δείχνοντας ότι είναι πανέτοιμη, παρέχοντας ουσιαστική επικοινωνία και φοβερό ζύγισμα όταν οι πλευρικές δυνάμεις συσσωρεύονται επάνω της. Ως ένα σημείο όμως. Εάν ακολουθήσεις την τεχνική της απότομης μετατόπισης βάρους, σε συνδυασμό με άφημα του γκαζιού, τότε στιγμιαία θα νιώσεις την υπερστροφή να κάνει την παρουσία της. Μένοντας στο γκάζι, θα νιώσεις την ουρά να αυτονομείται και να θέλει να σπάσει την αρμονία των κινήσεών του. Αρκεί να μείνεις σταθερός στο γκάζι ή με μικρά «άσε πάτα» ζυγίσματος και ετούτη εδώ η Porsche σε βγάζει από τη διαδικασία ατσαλάκωτο και χωρίς σταγόνα ίδρωτα στο μέτωπο.
Εχοντας ακόμα νωπά τα συναισθήματα από την ολιγόωρη συμβίωση με το γερμανικό supercar, η πρώτη μου εντύπωση είναι ότι η Carrera S 991.2, όπως την ονομάζει η φίρμα από το Τσουφενχάουζεν ανταμείβει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον οδηγό της. Με κάθε νέα γενιά, το αυτοκίνητο γίνεται όλο και καλύτερo, αλλά η 991.2 αντιπροσωπεύει την επιστροφή στα αυτοκίνητα που εστιάζουν στους οδηγούς. Ισως μοντέλα όπως η Cayman GT4 και η Boxster Spyder να έδωσαν την απαραίτητη ανανέωση μέσα στην Porsche. Ισως η συγκεκριμένη εταιρεία να χρειάστηκε λίγο παραπάνω χρόνο για να εξελίξει την ηλεκτρική κρεμαγέρα, το ηλεκτρονικό γκάζι και τις γενικότερες απαιτήσεις που απαιτεί πλέον ένα σύγχρονο αυτοκίνητο. Ο,τι κι αν είναι, αυτό το αυτοκίνητο αγγίζει την τελειότητα.
TECH
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 2.981 cc,
Flat 6, 2 TURBO
420 PS @ 6.500 rpm,
51,0 kgm @ 1.700-5.000 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ PDK, 7 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΠΙΣΩ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (E) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 3,9”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 306 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ TEST: 14,5 lt/100 km
CO2: 174 g/km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.499/1.808/1.302 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.450 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 145 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.460 kg
ΤΙΜΗ: ΑΠΟ €162.650
KEY TECH
Yπερτροφοδοτούμενος κινητήρας
Η Porsche 911 Carrera S φέρνει τη μεγαλύτερη αλλαγή στην ιστορία του μοντέλου, η οποία αφορά τον κινητήρα. Πρόκειται για την πρώτη Carrera που δεν διαθέτει τον εμβληματικό ατμοσφαιρικό επίπεδο κινητήρα αλλά αναπνέει μέσω υπερτροφοδότησης. Θέλοντας να ακολουθήσουν τις συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις σε ό,τι αφορά τη μείωση των ρύπων, οι μηχανικοί της φίρμας από το Τσουφενχάουζεν εξέλιξαν έναν επίσης επίπεδο κινητήρα, κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο, μειώνοντας τον κυβισμό από τα 3,8 στα 3,0 lt, ενώ τοποθέτησαν όχι ένα αλλά δύο turbo μεταβλητής γεωμετρίας, ένα για κάθε τριπλέτα κυλίνδρων. Να αναφέρουμε ότι η πίεσή τους φτάνει έως το 1,1 bar, οι κυλινδροκεφαλές είναι ανασχεδιασμένες, το μπεκ του συστήματος άμεσου ψεκασμού βρίσκεται πλέον στο κέντρο του θαλάμου καύσης, ενώ παραμένει ο μεταβλητός χρονισμός των εκκεντροφόρων και το βύθισμα των βαλβίδων Vario Cam Plus. Αποτέλεσμα είναι η απόδοση να φτάνει τους 420 PS και η ροπή τα 51 kgm, διαθέσιμα από τις 1.700 έως τις 5.000 rpm.
Rear-axle steering
Ενα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της Carrera S 991.2 είναι η ενεργητική τετραδιεύθυνση, που διατίθεται ήδη στις κορυφαίες 911 Turbo και 911 GT3. Πώς λειτουργεί το παραπάνω σύστημα; Μέχρι τα 50 km/h οι πίσω τροχοί στρίβουν προς την αντίθετη κατεύθυνση σε σχέση με τους εμπρός, αυξάνοντας την ευελιξία κατά τη διάρκεια ελιγμών. Παράλληλα μειώνεται ο κύκλος στροφής κατά 0,4 m, φτάνοντας τα 10,8 m. Διαφορετική είναι η προσέγγιση στις γρήγορες καμπές. Πιο αναλυτικά, με ταχύτητες πάνω από 80 km/h οι πίσω τροχοί στρίβουν στην ίδια κατεύθυνση με τους εμπρός, για να βελτιωθεί η ευστάθεια, ένα χαρακτηριστικό που η Porsche αποκαλεί «εικονική επέκταση του μεταξονίου».
Active cooling Air Flaps
Η νέα Porsche Carrera S αποτελεί το πρώτο μοντέλο της φίρμας, μετά τη 918 Spyder που διαθέτει ενεργά πτερύγια στην εμπρός μάσκα. Οταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο ή κινείται με ταχύτητες έως και 15 km/h, ανοίγουν τρεις θυρίδες σε κάθε εμπρός εισαγωγή αέρα. Οταν ξεπεραστεί η εν λόγω ταχύτητα και εφόσον δεν υπάρχει ανάγκη για περισσότερο αέρα ψύξης, τα συγκεκριμένα flaps κλείνουν και ανοίγουν σε διάφορα στάδια, ξεκινώντας από 160 km/h. Οταν είναι κλειστά, η ροή του αέρα γύρω από το εμπρός τμήμα βελτιώνεται, μειώνοντας την αντίσταση του αέρα και την άντωση στον εμπρός άξονα.