Οι συγχωριανοί από την Ήπειρο που έστησαν μια ελληνική βιομηχανία παγωτού
Με βαριά ιστορία από την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα της δεκαετίας του 1960 με τους κακοτράχαλους δρόμους και την «αφρόκρεμα» των Αθηνών που συγκεντρωνόταν στην Κυψέλη, μια βιομηχανία παγωτού έμελλε να κάνει τα πρώτα της βήματα μέσα από μια σειρά τυχαίων γεγονότων.
Η ιστορία ξεκινά με φόντο ένα ατμοσφαιρικό γαλακτοπωλείο στην Αθήνα του 1967 στην πλατεία Αγίου Γεωργίου στην Κυψέλη. Εκεί φτιάχτηκε το αποκαλούμενο «θεϊκό παγωτό». Ο λόγος λοιπόν για τη Δωδώνη.
Όλα ξεκινούν στη δεκαετία του 1960.
Δύο συγχωριανοί από το Ζαγόρι φθάνουν στην Αθήνα τη δεκαετία του ’60 για να προσπαθήσουν να φτιάξουν την τύχη τους. Ο ένας δουλεύει σε γαλακτοπωλείο, ενώ η συγχωριανή του θέλει να κάνει το όνειρό της πραγματικότητα. Να ανοίξει κομμωτήριο.
Σε αυτό το παλιό γαλακτοπωλείο ο ιδιοκτήτης θέλει να αποσυρθεί. Κάνει λοιπόν την πρότασή του στον υπάλληλό του Βασίλειο Μπλέτσο να το αγοράσει. Εκείνος ψάχνει τρόπο να αγοράσει το κατάστημα και τότε προτείνει στη συγχωριανή του Σοφία Ξήτα, αντί να ανοίξει κομμωτήριο, να συνεταιρισθούν.
Το γαλακτοπωλείο στην Κυψέλη μετονομάζεται σε Δωδώνη και βεβαίως προσφέρει όλα τα κλασικά της εποχής: γάλα, γιαούρτι, κρέμες, ρυζόγαλο και, φυσικά, γαλακτομπούρεκο, κανταΐφι και μπακλαβά. Ό,τι είχαν τα γαλακτοπωλεία της εποχής.
Παρατηρώντας ότι το παγωτό ήταν η νέα μεγάλη… τάση της εποχής, το 1969 αποφασίζουν ότι πρέπει να κάνουν το βήμα.
Άλλωστε είναι εκείνη η εποχή που η Κυψέλη ανθεί. Συγκεντρώνει καλλιτέχνες, ακαδημαϊκούς και είναι πόλος έλξης για τους επώνυμους των Αθηνών.
Οι δύο συνέταιροι από την Ήπειρο ξεκινούν το 1969 με το παγωτό και προσλαμβάνουν έναν ακόμη συγχωριανό τους για την παραγωγή του.
Η πρώτη γεύση ήταν το παρφέ κρέμα. Αυτό το παγωτό ήταν που έκανε γνωστό το γαλακτοπωλείο που σταδιακά πρόσθεσε ακόμη επτά γεύσεις.
Ειδικά όμως το παρφέ κρέμα κέρδισε τις εντυπώσεις. Μάλιστα οι πελάτες έκαναν ουρές που έφταναν έξω από το γαλακτοπωλείο για να το προμηθευτούν. Η επιτυχία του γαλακτοπωλείου είναι φανερή και από τα τραπεζάκια της Κυψέλης πέρασαν ονόματα του καλλιτεχνικού στερεώματος.
Λόγω της ολοένα και πιο αυξημένης ζήτησης το 1984, η εταιρεία ανοίγει το πρώτο εταιρικό κατάστημα στην Κηφισιά με μορφή τζελατερίας και το πρώτο franchise κατάστημα στο Χαλάνδρι. Το 1991, αρχίζει να επεκτείνεται η γκάμα των προϊόντων με κατεψυγμένα γλυκά και ξεκινάει επέκταση του δικτύου μέσω franchise με το άνοιγμα 17 καταστημάτων.
Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι μόλις το 1992 έγινε η πρώτη διαφημιστική καταχώρηση της εταιρείας Παγωτά Δωδώνη στον έντυπο Τύπο.
Μέχρι τότε η φήμη του παγωτού εξαπλώθηκε από στόμα σε στόμα.
Το 1999 η εταιρεία παύει να είναι οικογενειακή. Εξαγοράζεται από το επενδυτικό γκρουπ (Valtop Holdings Limited). Λανσάρεται το συσκευασμένο παγωτό , ενώ παράλληλα το δίκτυο ξεπερνά τα 80 καταστήματα.
Λίγα χρόνια αργότερα, το 2007 η εταιρεία εξαγοράζεται από νέο επενδυτικό γκρουπ (NBGI 90% & μέτοχοι 10%) και το δίκτυο ξεπερνάει τα 150 καταστήματα.
Να σημειωθεί ότι η γαλακτοβιομηχανία ΔΩΔΩΝΗ είναι ένα τελείως διαφορετικό επενδυτικό σχήμα από τη Δωδώνη που δραστηριοποιείται στον κλάδο του παγωτού.
Οι δύο εταιρείες ξεκίνησαν την δραστηριότητα τους τη δεκαετία του 1960, χωρίς να γνωρίζει η μία για την ύπαρξη της άλλης και τελικά συνεχίζουν τη δραστηριότητα τους έχοντας το ίδιο όνομα, χωρίς όμως κάποια από τις δύο να έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει στην παραγωγή ή διάθεση προϊόντων της άλλης εταιρείας.
Σήμερα, μετά από δύο χρόνια αναζήτησης επενδυτή για την εταιρεία «Παγωτά Δωδώνη» από τους βασικούς μετόχους και τις πιστώτριες τράπεζες, φαίνεται πως η εταιρεία που διατηρεί ένα ισχυρό brand είναι πολύ κοντά στο να αλλάξει χέρια.
Υποψήφιοι επενδυτές είναι το σχήμα ελληνικών εταιρειών Γιώτης – Μικρογεύματα Γρηγόρης και η Switzgroup του Ινδού επιχειρηματία Taizoon Khorakiwala.
Ο τελευταίος αποδεικνύει έντονο ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά τροφίμων και ήδη έχει προχωρήσει σε δύο εξαγορές εντός του 2017 αποκτώντας την Olympic Foods και την CMS Bakey Solutions.
Τα παγωτά Δωδώνη τα τελευταία χρόνια εμφανίζουν ζημιογόνα αποτελέσματα και διατηρούν δυσανάλογα υψηλό δανεισμό που έχει «κοκκινίσει» σε σχέση με τον τζίρο τους. Συγκεκριμένα η αλυσίδα εμφανίζει τζίρο 9 εκατ. ευρώ και τα δάνειά της ανέρχονται σε 32 εκατ. ευρώ.
Παρόλα αυτά διαθέτουν ένα ισχυρό δίκτυο 80 καταστημάτων σε πολύ καλές τοποθεσίες.