Και όμως είναι αλήθεια: στην Ελλάδα, πάνω από 14.000 άνθρωποι το χρόνο, πεθαίνουν απο τη ρύπανση. Και όλα αυτά όταν στη χώρα μας… επιδοτούνται τα παλιά ρυπογόνα οχήματα με απαλλαγές φόρων.

του ΣΠΥΡΟΥ ΧΩΤΟΥ

Η κυβέρνηση της Ινδίας λοιπόν θα βάλει σε ισχύ μέτρο υποχρεωτικής απόσυρσης και κατάσχεσης όλων των αυτοκινήτων άνω των 15 ετών που κυκλοφορούν στην πρωτεύουσα της χώρας για να μειώσει την ατμοσφαιρική της ρύπανση.

Το μέτρο της απόσυρσης θα εφαρμοστεί στην Ινδία για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας και θα γίνει στο Νέο Δελχί, μια από τις πιο βεβαρημένες περιβαλλοντικά πόλεις του κόσμου.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, το μέτρο θα ξεκινήσει στα τέλη του 2018-αρχές του 2019 και θα περιλαμβάνει την υποχρεωτική απόσυρση όλων των οχημάτων (και μοτοσικλετών) που είναι ηλικίας άνω των 15 ετών. Εάν κάποιος οδηγός δεν αποσύρει το αυτοκίνητό του, τότε αυτό θα κατάσχεται (!) και στη συνέχεια θα στέλνεται απευθείας σε κάποιο από τα κέντρα ανακύκλωσης που θα δημιουργηθούν στην περιοχή.

Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων άνω των 15 ετών που θα οδηγήσουν το όχημά τους σε κάποιο από τα κέντρα ανακύκλωσης θα λάβουν ένα χρηματικό ποσόν ως αποζημίωση, χωρίς πάντως προς το παρόν να έχει οριστεί το ακριβές του ύψος.

Υπολογίζεται ότι με το νέο αυτό μέτρο, 3.500.000 4τροχα και 2τροχα οχήματα ηλικίας πάνω από 15 ετών που κυκλοφορούν στην πόλη του Νέου Δελχί θα αποσυρθούν μέσα στην επόμενη χρονιά, μειώνοντας κατά πολύ τα επίπεδα των εκπεμπόμενων ρύπων.

Στην Ελλάδα η απόσυρση που είχε εφαρμοστεί μέχρι και την 31 Μαΐου του 2016, οδήγησε μεν χιλιάδες παλαιά αυτοκίνητα στα επίσημα κέντρα ανακύκλωσης, ωστόσο ο στόλος των οχημάτων συνεχίζει να είναι γερασμένος, αφού σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία η ηλικία των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων της χώρας μας ξεπερνά κατά πολύ τα 13 έτη.

Και βέβαια δεν είναι μόνο τα επιβατικά αυτοκίνητα της χώρας μας που έχουν τόσο αυξημένη ηλικία, αφού στα επαγγελματικά οχήματα και δη στα φορτηγά τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα, μιας και σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, πάνω από το 60% των ελαφρών, μεσαίων και βαρέων φορτηγών που κυκλοφορούν έχουν ηλικία που ξεπερνά τα 18 έτη.

Σημειώστε δε, πως σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες έρευνες πάνω από 14.000 άνθρωποι το χρόνο πεθαίνουν στη χώρα μας λόγω της ρύπανσης της ατμόσφαιρας. Αριθμός που αυξάνεται χρόνο με το χρόνο, όπως αυξάνεται και ο ηλικιακός μέσος όρος του στόλου των οχημάτων…

Αναμφίβολα πρέπει να γίνει κάτι… Kαι απόφαση σαν αυτή της -φτωχής σε ότι αφορά το κατά κεφαλή εισόδημα- Ινδίας, είναι προς την κατεύθυνση αυτή.

Θα πρέπει τέλος να τονίσουμε ότι πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις έχουν βάλει ή θα βάλουν σύντομα σε ισχύ αντίστοιχες απαγορεύσεις για τα παλαιότερα οχήματα, επαναφέροντας μέτρα όπως η απόσυρση, ακόμη και εάν αυτή είναι υποχρεωτική όπως θα συμβεί στην Ινδία, τα οποία θα αναγκάσουν πολλούς να ξεφορτωθούν μια και καλή το παλαιό, ρυπογόνο και μη ασφαλές όχημά τους…

 

ΠΗΓΗ