Η μεταγραφή του Ρονάλντο στη Γιουβέντους και το νέο επιχειρηματικό μοντέλο στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο

Του Murad Ahmed

Στο 75ο λεπτό η μπάλα βρέθηκε στην περιοχή του πέναλτι. Ο Κριστιάνο Ρονάλντο -ο ποδοσφαιριστής που αγόρασε η Γιουβέντους για 100 εκατ. ευρώ- γλίστρησε, αστόχησε, χάνοντας ταυτόχρονα την ευκαιρία να σκοράρει στο ντεμπούτο του με τη φανέλα της ιταλικής ομάδας. Αλλά οι 40.000 οπαδοί στο στάδιο Allianz του Τορίνο χειροκροτούν. Ανάμεσά τους βρίσκεται ο πρόεδρος της Γιουβέντους Αντρέα Ανιέλι – ο άνθρωπος που υπέγραψε την επιταγή. Στο χειροκρότημα βοήθησε και το γεγονός ότι ένας συμπαίκτης του Ρονάλντο έστειλε τελικά την μπάλα στα δίχτυα. Αλλά ο αληθινός θρίαμβος, όπως λέει ο Αντρέα Ανιέλι, ήταν αυτή καθαυτή η απόκτηση του Πορτογάλου ποδοσφαιριστή από τη Γιουβέντους (στον επόμενο αγώνα ο Ρονάλντο πέτυχε δύο τέρματα και οδήγησε την ομάδα του στη νίκη).

Για πρώτη φορά η εμπορική και η αθλητική όψη της Γιουβέντους γίνονται ένα, σε σχέση με το κόστος και τα οφέλη μιας υπογραφής, λέει ο Αντρέα Ανιέλι, γόνος της οικογένειας των δισεκατομμυριούχων, στην οποία ανήκει η ομάδα εδώ και 95 χρόνια: «Η ευκαιρία για την απόκτηση του Ρονάλντο αξιολογήθηκε με προσοχή… και είχε νόημα εντός και εκτός αγωνιστικού χώρου».

Μέσα στον αγωνιστικό χώρο, η ομάδα δεν έχει τόσο μεγάλη ανάγκη τον Ρονάλντο για να κυριαρχεί στο ιταλικό ποδόσφαιρο. Η Γιουβέντους, η πιο επιτυχημένη ομάδα της χώρας, έχει κερδίσει επτά διαδοχικά πρωταθλήματα. Αλλά δεν τα πήγε εξίσου καλά στο κύπελο πρωταθλητριών Ευρώπης (Champions League), όπου ηττήθηκε δύο φορές στον τελικό, μέσα στα τελευταία τέσσερα χρόνια. Αντίθετα, ο Ρονάλντο κέρδισε στους τρεις τελευταίους τελικούς του Champion League με τη φανέλα της Ρεάλ Μαδρίτης.

Εκτός αγωνιστικού χώρου, η Γιουβέντους πιστεύει ότι ο παίκτης αποτελεί μια άνευ προηγουμένου επενδυτική ευκαιρία, αυτό που η διοίκηση αποκαλεί «ο παράγοντας Ρονάλντο».

Αλλαγή επιχειρηματικού μοντέλου

Η ομάδα του Τορίνο επιχειρεί να αντιστρέψει το επιχειρηματικό μοντέλο που κυριαρχεί επί δεκαετίες στο ποδόσφαιρο. Οι μεγάλες ομάδες στηρίζονται στο πλήθος των οπαδών και στις προσοδοφόρες συμφωνίες για τα τηλεοπτικά δικαιώματα, προκειμένου να εξασφαλίζουν υποστήριξη και χρήμα από τους χορηγούς. Σύμφωνα με το νέο μοντέλο, η παγκόσμια απήχηση του Ρονάλντο θα προσελκύσει στη Γιουβέντους οπαδούς και επιχειρηματικούς ομίλους, ενώ τα χρήματα από τις τηλεοπτικές μεταδόσεις θα έλθουν αργότερα.

Φαίνεται πως το στοίχημα αυτό αποδίδει. Καθώς βρισκόταν σε μυστικές διαπραγματεύσεις για την απόκτηση του Ρονάλντο, η Γιουβέντους αύξησε τις τιμές των εισιτηρίων διαρκείας κατά 30 τοις εκατό. Πουλήθηκαν όλα (29.300 εισιτήρια διαρκείας). Όταν έχει αγώνα εντός έδρας, το κατάστημα της Γιουβέντους κάνει χρυσές δουλειές. Οι φανέλες του Ρονάλντο, που στοιχίζουν 154,95 ευρώ, είναι από τις ακριβότερες στην Ευρώπη. Οπαδοί της ομάδας από όλο τον κόσμο ταξίδεψαν στο Τορίνο για να παρακολουθήσουν το ντεμπούτο του Ρονάλντο με τη φανέλα της Γιουβέντους, ενώ τα κανάλια κάλυπταν επί ημέρες τη διαδρομή του μέχρι την πόλη.

Οι επενδυτές μάλλον συμφωνούν πως ο παράγοντας Ρονάλντο θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά για την αξία της Γιουβέντους. Από τον περασμένο Ιούλιο η τιμή της μετοχής της έχει υπερδιπλασιαστεί και η χρηματιστηριακή αξία της ομάδας έφτασε τα 1,5 δισ. ευρώ.

«Ο Ρονάλντο έφερε μια αστερόσκονη που είναι δύσκολο να τη βρεις σε άλλον αθλητή», λέει ο Γκάρεθ Μπαλτς, συνιδρυτής της εταιρείας ψηφιακού μάρκετινγκ για τα σπορ Two Circles. «Στο μυαλό του αγοραστή χορηγίας υπάρχει ένας ορισμένος παραλογισμός, όπως σε κάθε άνθρωπο, ότι η απόκτηση του Ρονάλντο ανεβάζει τη Γιουβέντους σε ένα ανώτερο επίπεδο ποδοσφαιρικών ομάδων στο οποίο δεν βρισκόταν προηγουμένως. Αν η Γιουβέντους υλοποιήσει το σχέδιό της με σωστό τρόπο, μπορεί αληθινά να βγάλει κέρδος από την επένδυσή της».

Τα σχέδια και οι φιλοδοξίες του Ανιέλι

Ο Αντρέα Ανιέλι ανέλαβε τη διοίκηση της ομάδας το 2010 επιχειρώντας να κατακτήσει ένα νέο, παγκόσμιο ακροατήριο. Πιστεύει ότι ο Ρονάλντο είναι ο καταλύτης για την υλοποίηση μιας ακόμα μεγαλύτερης φιλοδοξίας: να γίνει η μεγαλύτερη ομάδα του κόσμου, δηλαδή να κερδίσει τα μεγαλύτερα τρόπαια και να έχει τα μεγαλύτερα έσοδα από οποιαδήποτε άλλη. «Θα σχεδιάσουμε, το ένα μετά το άλλο, τα τελευταία βήματα για να γίνουμε το νούμερο ένα» είπε ο Ανιέλι.

Ωστόσο η Γιουβέντους βρίσκεται προς το παρόν πολύ πίσω από τους οικονομικούς γίγαντες του ποδοσφαίρου. Στην πρώτη τετράδα φιγουράρουν η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, η Ρεάλ Μαδρίτης, η Μπαρτσελόνα και η Μπάγερν Μονάχου, των οποίων τα ετήσια έσοδα είναι από 150 έως 250 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα από εκείνα της Γιουβέντους. Περισσότερα έσοδα έχουν και άλλες ομάδες με πλούσιους ιδιοκτήτες, όπως η Μάντσεστερ Σίτι, η Παρί Σεν Ζερμέν και η Τσέλσι.

Η διοίκηση της Γιουβέντους πιστεύει ότι ο Ρονάλντο θα τη βοηθήσει να ανεβεί στην οικονομική κλίμακα του ποδοσφαίρου. Ποντάρει ότι η εμφάνισή του με τη φημισμένη ασπρόμαυρη ριγέ φανέλα θα πείσει τους σπόνσορες να πληρώσουν περισσότερα για να συνδέσουν τις επιχειρήσεις τους με τον ποδοσφαιριστή και με την ομάδα. Ο Ανιέλι επικαλείται το παράδειγμα της Ρεάλ Μαδρίτης, η οποία προσέλαβε σούπερ σταρ όπως τον Ντέιβιν Μπέκαμ, καθώς και την Παρί Σεν Ζερμέν, η οποία υπέγραψε συμβόλαιο 222 εκατ. ευρώ με τον Βραζιλιάνο αστέρα Νεϊμάρ.

Το κόστος και το επιχειρηματικό ρίσκο

Η στρατηγική ενέχει κινδύνους. Ο Ρονάλντο είναι 33 ετών και πλησιάζει στο τέρμα της ποδοσφαιρικής καριέρας του. Μια βουτιά στη φόρμα του ή ένας σοβαρός τραυματισμός του θα μπορούσε να βλάψει τις προοπτικές της ομάδας. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι οι βραχυπρόθεσμες απαιτήσεις δεν θα πρέπει να συγχέονται με τη μακροπρόθεσμη εμπορική στρατηγική μιας ομάδας.

“Στη Μπάγερν Μονάχου αγοράζουν έναν παίκτη εφόσον ταιριάζει στις αθλητικές προοπτικές, όχι με βάση τις προοπτικές της φίρμας», λέει ο Γιοργκ Βάκερ, μέλος του Δ.Σ. του γερμανικού συλλόγου. «Φυσικά, ο Κριστιάνο Ρονάλντο λειτουργεί ως πρεσβευτής της φίρμας, αλλά ήταν πρεσβευτής της Ρεάλ Μαδρίτης. Ίσως να φύγει σε πέντε χρόνια. Για εμάς πρώτη προτεραιότητα είναι η ομάδα, όχι ο παίκτης».

Για να αποκτήσει τον ποδοσφαιριστή η Γιουβέντους συμφώνησε ότι θα καταβάλει στη Ρεάλ Μαδρίτης 100 εκατομμύρια ευρώ μέσα σε δύο χρόνια, ακόμα 5 εκατ. σε πληρωμές που θα καταλήξουν σε ομάδες στις οποίες προπονήθηκε όταν ήταν σε νεαρή ηλικία, καθώς και 12 εκατ. ευρώ στον ατζέντη του, τον Χόρχε Μέντες. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το τετραετές συμβόλαιο προβλέπει ότι η αμοιβή του Ρονάλντο ξεπερνά τα 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο πλην φόρων. Το «πακέτο» επιτρέπει στη Γιουβέντους να χρησιμοποιεί τα δικαιώματα της εικόνας του παίκτη -που υπολογίζονται ετησίως σε 47 εκατ. ευρώ- στις προωθητικές εκστρατείες της ομάδας.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της εταιρείας οικονομικών υπηρεσιών KPMG, η Γιουβέντους θα καταβάλει συνολικά 340 εκατ. ευρώ σε τέσσερα χρόνια για τις υπηρεσίες που θα της προσφέρει ο Ρονάλντο.

Προκειμένου να τηρήσει τους κανόνες του δίκαιου ανταγωνισμού, η Γιουβέντους «ξεφορτώθηκε» άλλους ακριβούς παίκτες. Αλλά οι οικονομικές επιπτώσεις της μεταγραφής του Ρονάλντο, που θα εγγραφούν στον φετινό προϋπολογισμό, αναμένεται πως θα οδηγήσουν σε δεύτερο συνεχή ελλειμματικό προϋπολογισμό.

Μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου η Γιουβέντους είχε απώλειες 19,2 εκατ. ευρώ έναντι 504,7 εκατ. εσόδων, ενώ κατά την προηγούμενη σεζόν είχε κέρδη 42,6 εκατ. ευρώ έναντι 562,7 εκατ. εσόδων.

Με το βλέμμα στο εξωτερικό

Η διοίκηση πιστεύει ότι η μεταγραφή Ρονάλντο θα αποφέρει καρπούς με την πάροδο του χρόνου και θα λειτουργήσει ως αντίβαρο στη μεγαλύτερη οικονομική αδυναμία της ομάδας, που είναι τα παιχνίδια στο εσωτερικό της Ιταλίας. Στη δεκαετία του ’80 και στις αρχές της δεκαετίας του ’90, το ιταλικό πρωτάθλημα είχε τη φήμη του καλύτερου στον κόσμο. Αλλά έκτοτε έχει ξεπεραστεί.

Σύμφωνα με την πολυεθνική εταιρεία επαγγελματικών υπηρεσιών Deloitte, το αγγλικό πρωτάθλημα (English Premier League) έχει έσοδα 3,3 δισεκατομμυρίων ευρώ κάθε σεζόν, από τα τηλεοπτικά δικαιώματα στο εσωτερικό και το εξωτερικό. Το ισπανικό πρωτάθλημα (La Liga) αποφέρει 2 δισ. ευρώ ετησίως. Αλλά το ιταλικό πρωτάθλημα (Serie A) αποδίδει μόλις 1,4 δισ. Παρ’ ότι έχει πολλούς θεατές στο εσωτερικό, δεν προσελκύσει μεγάλο διεθνές κοινό.

Η Γιουβέντους ποντάρει ότι ο παγκόσμιος θαυμασμός για τον Ρονάλντο θα μεγαλώσει το ενδιαφέρον για το ιταλικό πρωτάθλημα. Ωστόσο το ιταλικό πρωτάθλημα είναι εγκλωβισμένο σε συμφωνίες για τα τηλεοπτικά δικαιώματα μέχρι τα τέλη της περιόδου 2020/21 και μέχρι τότε δεν αναμένεται να υπάρξει μεγάλη άνοδος εσόδων από αύξηση της τηλεθέασης για το ιταλικό ποδόσφαιρο.

“Πρέπει να παραδεχτούμε ότι θα μπορούσαν να αγοράσουν τις υπηρεσίες του Ρονάλντο ομάδες που βρίσκονται κάτω από τη μέση του βαθμολογικού πίνακα του αγγλικού πρωταθλήματος (Premier League)» λέει ο Στέφαν Σιμάνσκι, ακαδημαϊκός που ειδικεύεται στη βιομηχανία των σπορ, στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν. “Δεν είναι θέμα στρατηγικής αυτών των ομάδων, αφορά την παγκόσμια κυριαρχία του αγγλικού πρωταθλήματος».

Σε αντίθεση με πολλούς από τους αντιπάλους της στο ιταλικό πρωτάθλημα, η Γιουβέντους παίζει πάντα με γεμάτο γήπεδο στην έδρα της, η οποία της ανήκει. Το σύγχρονο στάδιο της ομάδας στοίχισε 150 εκατ. ευρώ και εγκαινιάστηκε το 2011. Αναμένεται ότι τα έσοδά της θα υπερβούν τα 56,4 εκατ. ευρώ που εξασφάλισε με τις πωλήσεις εισιτηρίων την περίοδο 2017-18.

Τα τηλεοπτικά δικαιώματα

Ζωτικής σημασίας σε αυτή την κατεύθυνση θα είναι μια δυνατή πορεία της Γιουβέντους στο Champions League. Η ομάδα έφτασε στα προημιτελικά της διοργάνωσης τα τελευταία πέντε χρόνια. Αν κερδίσει το τρόπαιο, θα μπορούσε να κερδίσει μέχρι 130 εκατ. ευρώ, μαζί με τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Όπως αρκετοί συνάδελφοί του, ο Αντρέα Ανιέλι θέλει να αναδιοργανωθεί το άθλημα με περισσότερους αγώνες μεταξύ των τιτάνων του ποδοσφαίρου και λιγότερους αγώνες με τους τοπικούς, μικρότερους αντιπάλους.

«Το Champions League είναι δύσκολο και απρόβλεπτο», λέει ο Μασιμιλιάνο Αλέγκρι, προπονητής της Γιουβέντους. «Με τον Ρονάλντο έχουμε περισσότερες πιθανότητες να το κερδίσουμε». Αλλά ακόμα και οι παράγοντες της ομάδας παραδέχονται ότι η άφιξη του Ρονάλντο δεν αποτελεί εγγύηση της επιτυχίας στο γήπεδο.

Ψαρεύοντας δυνατούς χορηγούς

Η αληθινή ελπίδα και το στοίχημα του Τορίνο είναι ότι ο Ρονάλντο θα πολλαπλασιάσει την αξία των συμφωνιών της Γιουβέντους με τους χορηγούς. Το 2017, χάρη στις επιτυχίες της στην Ευρώπη, η ομάδα κέρδισε περισσότερα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα από ό,τι η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, που είναι η ομάδα με τα μεγαλύτερα έσοδα. Παρ’ ότι η αγγλική ομάδα δυσκολεύεται τα τελευταία χρόνια στον αγωνιστικό χώρο, κέρδισε 200 εκατ. ευρώ περισσότερα από τη Γιουβέντους από εμπορικές συμφωνίες.

Έχει μεγάλη σημασία να ανήκεις στην ελίτ του ποδοσφαίρου. Σύμφωνα με έρευνα της Nielsen, η αγορά των χορηγιών ανέρχεται σε 11 δισ. ευρώ και παρουσιάζει ετήσια άνοδο 2%. Αλλά ο ρυθμός ανάπτυξης των δέκα μεγαλύτερων ομάδων, ανάμεσά τους η Γιουβέντους, είναι στο 12%. Αυτά τα χρήματα προέρχονται κυρίως από την παραγωγή και πώληση διαφόρων προϊόντων (φανέλες κ.λπ.) καθώς και από τους χορηγούς της εμφάνισης. Στην περίπτωση της Γιουβέντους, χορηγοί είναι η γερμανική εταιρεία αθλητικών ειδών Adidas και η αυτοκινητοβιομηχανία Jeep που ανήκει στη Fiat Chrysler, όπου η οικογένεια Ανιέλι ελέγχει το 30% των μετοχών. Η συμφωνία έχει συνολικό ύψος 40 εκατ. ευρώ τον χρόνο, σύμφωνα με την KPMG. Συγκριτικά, οι συμφωνίες της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με την Adidas και τη Chevrolet τής αποφέρουν 156 εκατ. ευρώ.

Ο Ρονάλντο ίσως βοηθήσει να γεφυρωθεί αυτό το χάσμα. Χωρίς να παραθέτει στοιχεία, η Γιουβέντους εκτιμά ότι εφέτος θα πετύχει ρεκόρ στις πωλήσεις φανέλας. Αν και παίρνει μόνο ένα μικρό ποσοστό από αυτές τις πωλήσεις, η αύξησή τους θα της επιτρέψει να διαπραγματευτεί καλύτερα συμβόλαια την επόμενη φορά.

«Υπάρχει μια πολύ ισχυρή και ξεκάθαρη σύνδεση ανάμεσα στον αριθμό των φανελών που πωλούνται κάθε χρόνο σε όλο τον κόσμο και της αξίας που έχει η συμφωνία σου», λέει ο Τζόρτζιο Ρίτσι, στέλεχος της διοίκησης που είναι αρμόδιος για τις διεθνείς εταιρικές σχέσεις της Γιουβέντους. Η ομάδα βρίσκεται ήδη σε διαπραγματεύσεις με την Adidas για την ανανέωση της συμφωνίας με καλύτερους όρους. Άνθρωποι που βρίσκονται κοντά στις διαπραγματεύσεις λένε ότι το ίδιο θα γίνει με την Jeep τα προσεχή έτη.

Οι πολλαπλασιαστές των κοινωνικών δικτύων

Ο Ρονάλντο φέρνει επίσης έναν άλλο αέρα αστέρος. Είναι από τα πρόσωπα που έχουν τους περισσότερους ακόλουθους στα κοινωνικά δίκτυα, συνολικά 330 εκατομμύρια σε διάφορες πλατφόρμες, από το Facebook μέχρι το Twitter και το Instagram.

Μόνο μέσα στον περασμένο Ιούλιο, η Γιουβέντους κέρδισε επιπλέον 10 εκατομμύρια ακόλουθους στα κοινωνικά δίκτυα. Ο Τζόρτζιο Ρίτσι λέει ότι αυτό το γεγονός ενισχύει τα επιχειρήματα της ομάδας απέναντι στους σπόνσορες για την αυξανόμενη δημοφιλία της. Η Γιουβέντους βρίσκεται τώρα σε διαπραγματεύσεις με έξι πιθανούς, νέους «περιφερειακούς» σπόνσορες στην Κίνα και στη νοτιοανατολική Ασία, ενώ υπάρχουν και άλλες πολυεθνικές εταιρείες που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για διαπραγματεύσεις, όπως λέει.

Η πρόκληση του μέλλοντος

Ο ειδικός στη βιομηχανία των σπορ Στέφαν Σιμάνσκι εκτιμά ότι η Γιουβέντους θα συνεχίσει να δοκιμάζεται από το σχετικά μικρό ενδιαφέρον που υπάρχει διεθνώς για το ιταλικό ποδόσφαιρο. «Οι μεταδόσεις φέρνουν τους σπόνσορες, όχι το αντίστροφο», λέει. «Καταλαβαίνω ότι η Γιουβέντους, ως ομάδα που παίζει στο ιταλικό πρωτάθλημα, δεν έχει πολλές επιλογές στην προσπάθειά της να αναπτύξει μια στρατηγική. Αυτή η επιλογή της ίσως είναι η καλύτερη με βάση τα δεδομένα της. Θα μπορούσε όμως να πετύχει χωρίς να υπάρξει μια ευρύτερη αναγέννηση του ιταλικού ποδοσφαίρου; Πιστεύω ότι θα είναι δύσκολο».

Πρόκειται για μια μεγάλη πρόκληση για τη Γιουβέντους. Θέλει να γίνει μια ομάδα με παγκόσμια ακτινοβολία και ο Τζόρτζιο Ανιέλι πιστεύει πως ο Ρονάλντο θα της εξασφαλίσει μια μόνιμη θέση στην κορυφή του παγκόσμιου ποδοσφαίρου. Αλλά για να γίνει αυτό, ο ιδιοκτήτης της Γιουβέντους θα πρέπει να προσελκύσει την επόμενη γενιά των ταλαντούχων ποδοσφαιριστών πριν ο διάσημος ποδοσφαιριστής βγει στη σύνταξη. «Πρέπει να είμαστε σε θέση να αρπάξουμε τον επόμενο Κριστιάνο», λέει. «Αλλά να είναι στην ηλικία των 25 ετών».

Ποδοσφαιρικά είδωλα και αξίες

Πριν από μερικούς μήνες, οι παράγοντες της Γιουβέντους οργάνωσαν μια ειδική παρουσίαση για την Exor, την ιταλική εταιρεία χαρτοφυλακίου η οποία ελέγχει την ποδοσφαιρική ομάδα, με θέμα τα αναπτυξιακά σχέδιά της. Στα σχέδια περιλαμβάνονταν μερικά όχι και τόσο θεαματικά μέτρα, όπως το άνοιγμα γραφείων στο Χονγκ Κονγκ για την καλλιέργεια σχέσεων με δυνητικούς σπόνσορες από την Ασία. Την προσοχή κέρδισαν τότε οι αναφορές στην πιθανότητα μιας θεαματικής μεταγραφής ενός «διεθνούς αστέρα», που συνοδεύτηκαν από τη φωτογραφία ενός ποδοσφαιριστή: του Κριστιάνο Ρονάλντο.

Μόνο ο Λιονέλ Μέσι της Μπαρτσελόνα έχει σήμερα την ίδια εμπορική και αθλητική ακτινοβολία με τον Ρονάλντο. Αλλά ποιος θα είναι το επόμενο είδωλο του ποδοσφαίρου; Ο πρόεδρος της Γιουβέντους Αντρέα Ανιέλι θεωρεί ότι ο Αργεντίνος επιθετικός της ομάδας Πάουλο Ντιμπάλα και ο γκολτζής Χάρι Κέιν της Τότεναμ (Totenam Hotspur) έχουν τις δυνατότητες για να κατακτήσουν τα πλήθη. Παράγοντες της ομάδας εκτιμούν όμως ότι οι πιθανότεροι υποψήφιοι είναι ο Νεϊμάρ και ο Κίλιαν Εμπαπέ της γαλλικής Παρί Σεν Ζερμέν. Η αξία του «δίδυμου» Νεϊμάρ – Εμπαπέ ίσως να μην είναι τόσο μεγάλη όσο πιστεύει η γαλλική ομάδα, η οποία κατέβαλε 222 εκατ. ευρώ για να αποκτήσει τον Νεϊμάρ και ακόμα 200 εκατ. ευρώ για τον Εμπαπέ.

Τον περασμένο Ιούλιο, η UEFA άνοιξε πάλι την έρευνα σε βάρος της Παρί Σεν Ζερμέν για την αληθινή αξία των συμβολαίων με χορηγούς, ύψους 200 εκατ. ευρώ. Με τον τρόπο αυτό αναζωπυρώθηκαν οι φόβοι ότι η Παρί Σεν Ζερμέν, που ανήκει στο Κατάρ, θα μπορούσε να κριθεί ένοχη για παραβίαση των κανόνων του ανταγωνισμού και να εκδιωχθεί από το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα. Σύμφωνα με ανθρώπους που βρίσκονται κοντά στην έρευνα, η Παρί Σεν Ζερμέν υποστήριξε ότι η αξία των συμφωνιών με τους σπόνσορες αυξήθηκε χάρις σε αυτούς τους δύο ποδοσφαιριστές. Η UEFA ερευνά εξονυχιστικά αυτόν τον υπερασπιστικό ισχυρισμό της γαλλικής ομάδας.

«Το βασικό θέμα είναι ποιοι θα διαδεχθούν τον Μέσι και τον Ρονάλντο και ποιος θα κερδίσει το Χρυσό Παπούτσι (το ετήσιο βραβείο για τον καλύτερο ποδοσφαιριστή του κόσμου)» είπε ο Γκάρεθ Μπαλτς, του ομίλου αθλητικού μάρκετινγκ Two Circles. «Ο Εμπαπέ και ο Νεϊμάρ ανήκουν στο μέλλον, αλλά αυτό το πεπρωμένο δεν έχει ακόμα καθοριστεί», είπε ο Μπαλτς.

Πηγή: http://www.avgi.gr