«Αεροδρόμιο Ιστανμπούλ» είναι το νέο όνομα του αερολιμένα της Κωνσταντινούπολης, όπως ανακοίνωσε ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατά τη διάρκεια της σημερινής τελετής εγκαινίων.
Στην τελετή των εγκαινίων παραβρέθηκαν περισσότεροι από 50 ηγέτες, υπουργοί ξένων κρατών και υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι.
Ο Ερντογάν ανέφερε ότι το υφιστάμενο αεροδρόμιο «Ατατούρκ» θα διατηρήσει τη λειτουργία του, αλλά θα κλείσει για εμπορικές πτήσεις, όταν το «Ιστανμπούλ» καταστεί πλήρως λειτουργικό.
Εκτίμησε ότι το νέο αεροδρόμιο θα συνεχίσει να αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας εωσότου ολοκληρωθεί το 2028.
Ο Τούρκος Πρόεδρος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο ύψος της επένδυσης, που έφτασε, όπως είπε. στα 11,6 δισεκατομμύρια δολάρια και σημείωσε: «Βλέπουμε το Istanbul Airport ως μία επένδυση όχι μόνο για τη χώρα μας αλλά και για την περιοχή και ολόκληρο τον κόσμο».
Χαρακτήρισε επίσης το νέο αεροδρόμιο ως πρότυπο για τον κόσμο, όσον αφορά στην αρχιτεκτονική του, την κατασκευή, τη λειτουργικότητα και τη χρηματοδότηση.
Το νέο αεροδρόμι θα έχει αρχικά δυνατότητα υποδοχής 90 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως.
World leaders to attend opening of #istanbul airport https://t.co/fzzfzgL3RO #istanbulnewairport pic.twitter.com/wweZUz7ndL
— ANADOLU AGENCY (ENG) (@anadoluagency) October 28, 2018
Ο πρόεδρος Ερντογάν παρακολούθησε στενά την κατασκευή του αεροδρομίου στην ευρωπαϊκή ακτή της Κωνσταντινούπολης, κοντά στην Μαύρη Θάλασσα, που σημαδεύθηκε από καθυστερήσεις και από μία απεργία εργατών που ζητούσαν την βελτίωση των συνθηκών εργασίας τους.
#IstanbulAirport, ‘world’s new hub,’ officially opened https://t.co/Q5EvCINdEL pic.twitter.com/DyxQ0FKbmW
— ANADOLU AGENCY (ENG) (@anadoluagency) October 29, 2018
Το σχέδιο εντάσσεται στην βούληση του προέδρου της Τουρκίας να μεταβάλει την πρώην πρωτεύουσα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας σε παγκόσμιο σταυροδρόμι ανάμεσα στην Ασία, την Ευρώπη και την Αφρική.
Η σημερινή τελετή εγκαινίων συμπίπτει μάλιστα με την 95η επέτειο της ίδρυσης της Τουρκικής Δημοκρατίας από τον Κεμάλ Ατατούρκ.
Η κατασκευή του αεροδρομίου έγινε με βήμα ταχύ , αλλά έχει καθυστερήσει να ολοκληρωθεί. Ετσι η πλήρης λειτουργία του θα ξεκινήσει στις 29 Δεκεμβρίου. Μέχρι τότε, μόνο πέντε πτήσεις ημερησίως θα εξυπηρετούνται εκεί και το αεροδρόμιο Ατατούρκ θα παραμείνει εν λειτουργία.
Η δίμηνη μετάβαση θα επιτρέψει να δοκιμασθεί το νέο αεροδρόμιο και να εντοπισθούν τα σημεία που πρέπει να βελτιωθούν, εξήγησε ο Καντρί Σαμσουνλού, ο επικεφαλής της IGA , της μελλοντικής διαχειρίστριας εταιρείας, κατά τη διάρκεια της χθεσινής ξενάγησης των ξένων δημοσιογράφων.
Στόχος: 200 εκατομμύρια επιβάτες
Οταν θα έχουν ολοκληρωθεί τα τέσσερα στάδια κατασκευής και επέκτασης, περί το 2028, το αεροδρόμιο θα διαθέτει έξι πίστες και δύο τερματικούς σταθμούς σε μία έκταση 76 τετραγωνικών χιλιομέτρων, σύμφωνα με την IGA.
Το νέο αεροδρόμιο θα έχει τότε τη δυνατότητα να υποδέχεται 200 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, δηλαδή σχεδόν τον διπλάσιο αριθμό των επιβατών που εξυπηρετεί το αεροδρόμιο της Ατλάντα που σήμερα έχει την πρώτη θέση παγκοσμίως με 103,9 εκατομμύρια επιβάτες.
Το οικοδόμημα, αξίας 10,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, έχει φουτουριστική εμφάνιση με πολλά γυάλινα ανοίγματα, καμπύλες γραμμές και εξοπλισμό της τελευταίας λέξης της τεχνολογίας.
Τεράστια πρόκληση θα είναι η μεταφορά του εξοπλισμού του αεροδρομίου Ατατούρκ στο νέο αεροδρόμιο που θα γίνει με μία επιχείρηση που θα διαρκέσει 45 ώρες στο τέλος του Δεκεμβρίου.
Η Turkish Airlines θα εγκαινιάσει την Τετάρτη το νέο αεροδρόμιο με την πρώτη εμπορική πτήση με προορισμό την Αγκυρα, θα επιδιώξει να επωφεληθεί από το νέο αεροδρόμιο για να αυξήσει την προσφορά.
«Τον επόμενο χρόνο, θα προσθέσουμε 40 αεροσκάφη στον στόλο μας. Μέχρι το 2023, θα μεταφέρουμε 120 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως», εξήγησε στέλεχος της εταιρείας που είναι ο ανθός της τουρκικής οικονομίας.
Μαζί με την τρίτη γέφυρα του Βοσπόρου και το τούνελ, που εγκαινίασθηκαν το 2016, το αεροδρόμιο περιλαμβάνεται στα μεγάλα έργα υποδομής με τα οποία ο Ταγίπ Ερντογάν θέλει να μεταμορφώσει το πρόσωπο της Τουρκίας για την εκατονταετία της Τουρκικής Δημοκρατίας το 2023.
Αλλά με ποιο τίμημα; Η κατασκευή του αεροδρομίου συνοδεύθηκε από πολεμική σχετικά με το περιβαλλοντικό του κόστος.
Τον περασμένο μήνα, μεγάλες επικρίσεις προκάλεσε η κατάσταση των 34.000 εργατών που εργάζονται υπό πολύ δυσμενείς συνθήκες για να προλάβουν τις προθεσμίες.
Εκατοντάδες εργάτες συνελήφθησαν ότι διαδήλωσαν για να ζητήσουν την βελτίωση των συνθηκών εργασίας και να καταγγείλουν τις καθυστερήσεις στην καταβολή των μισθών τους. Οι περισσότεροι αφέθησαν ελεύθεροι, αλλά 20 εξακολουθούν να κρατούνται.
Σύμφωνα με την διαχειρίστρια IGA, 30 εργάτες έχασαν την ζωή τους στα εργοτάξια του νέου αεροδρομίου από την έναρξη των εργασιών. Ο αριθμός είναι πολύ υποτιμημένος σύμφωνα με τα συνδικάτα.