Η αντίστροφη μέτρηση για την πρώτη γεώτρηση της κοινοπραξίας ExxonMobil – Qatar Petroleum στο τεμάχιο 10 έχει ξεκινήσει. Το γεωτρύπανο, όπως αναφέρει ο “Φιλελεύθερος”, έχει συμπληρώσει τον εφοδιασμό του –το Σαββατοκύριακο ολοκληρώθηκε και η διαδικασία εφοδιασμού με περισσότερο από 16.500 τόνους καυσίμων, ώστε να ξεκινήσει για τον στόχο «Δελφίνι» σύμφωνα με το τελικό πρόγραμμα που καταρτίστηκε τον περασμένο Απρίλιο.

Να σημειωθεί ότι στο λιμάνι Λεμεσού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες υποδομές υποστήριξης, ενώ έχουν φτάσει στην Κύπρο και είναι πανέτοιμα σε θέση αναμονής και τα τρία βοηθητικά πλοία υποστήριξης που θα εξυπηρετήσουν με όλα τα απαραίτητα τις δύο γεωτρήσεις των ExxonMobil – Qatar Petroleum στο τεμάχιο 10.

Πρόκειται ουσιαστικά για τη γεώτρηση με τις μεγαλύτερες προσδοκίες για την Κύπρο, αφού σε περίπτωση επιβεβαίωσης των ερμηνειών των γεωλογικών δεδομένων θα πρόκειται για πολύ σημαντικές ποσότητες. Ωστόσο, πριν το γεωτρύπανο φτάσει στο βάθος της επιφάνειας του στόχου, όλοι οι ειδικοί είναι συγκρατημένοι, αφού πολλές φορές λόγω κάποιας παραμέτρου που δεν έχει διαφανεί στις έρευνες, μπορεί το αποτέλεσμα να είναι διαφορετικό.

Όπως έγραψε ο «Φ», με την πολυεθνική άσκηση που εξήγγειλε η Κυπριακή Δημοκρατία και που θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Νοεμβρίου, υπάρχει πρόβλεψη για προστασία όλων των διόδων προς την περιοχή των γεωτρήσεων τόσο από το γεωτρύπανο, όσο και για τα σκάφη υποστήριξης, αλλά και τα ελικόπτερα που θα συνδέουν σε καθημερινή βάση την στεριά με το γεωτρύπανο.

Στο μεταξύ, σήμερα αναμένεται να ξεκινήσει και η διαδικασία μετακίνησης και τοποθέτησής του υπό τουρκική σημαία γεωτρύπανου FATIH (Πορθητής), στον στόχο «Αλάνια-1». Η Τουρκία «φανέρωσε» χθες και επίσημα το σημείο της γεώτρησης που είναι στη νοητή γραμμή που συνδέει το δυτικό και ανατολικό άκρο του κόλπου της Αττάλειας. Το σημείο της γεώτρησης, για το οποίο η Τουρκία απαγόρευσε την πλεύση άλλων πλοίων σε ακτίνα 1 μιλίου περίπου, απέχει 60 χιλιόμετρα από το λιμάνι Αττάλειας, 35 χιλιόμετρα από την ακτή της Αλάνια και 130 χιλιόμετρα από το ακρωτήρι του Ακάμα.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις της τουρκικής Navtex η γεώτρηση στον στόχο «Αλάνια-1» θα ξεκινήσει σήμερα και θα ολοκληρωθεί στις 19 Απριλίου.

Να σημειωθεί ότι ο «Φ» έχει δημοσιεύσει χάρτη και περιγραφή του σημείου γεώτρησης για τον στόχο «Αλάνια-1» από το τέλος περασμένου Μαΐου. Πρόκειται για σημείο όπου το θαλάσσιο βάθος είναι περίπου 2.600 μέτρα.

Το γεωτρύπανο θα εξυπηρετούν τρία σκάφη υπεράκτιας υποστήριξης, τα νορβηγικά SIEM LOUISA, SIEM SASHA και SIEM SOPHIE που ανέμεναν την έναρξη της γεώτρησης αγκυροβολημένα στο λιμάνι Αττάλειας και στο αγκυροβόλιο του λιμανιού από τις αρχές περασμένου Ιουλίου.

Ο στόχος «Αλάνια-1» αποτελεί αποτέλεσμα ερευνητικής δραστηριότητας με τρεις σειρές σεισμογραφικές έρευνες από το 2008.
Συγκεκριμένα την περίοδο 2008-2009 έγιναν δισδιάστατα σεισμογραφικά με το σεισμογραφικό πλοίο «MALENE OSTERVOLD» σε συνεργασία με την επίσης Νορβηγική Wavefield. Την περίοδο 2009 – 2011 έγιναν νέα σεισμογραφικά στην περιοχή, με το σεισμογραφικό «VIKING VANQUISH» σε συνεργασία με την CCG Veritas, ενώ από το 2013 μέχρι και το 2016 επαναλήφθηκαν τρισδιάστατες σεισμογραφικές έρευνες με το «BARBAROS HAYREDDIN PASA», που επεκτάθηκαν πέραν της περιοχής της Αττάλεια και στην ευρύτερη περιοχή της Μερσίνας.

Για τη γεώτρηση, σημαντικές εξιδεικευμένες τεχνικές υπεργολαβίας για τις γεωτρήσεις, όπως την προμήθεια των ρευστών γεώτρησης, την τεχνολογία κατεύθυνσης των γεωτρήσεων, τη θωράκιση της γεώτρησης κ.τ.λ έχει αναλάβει ο αμερικανικός κολοσσός Schlumberger.

Το συμβόλαιο της ΤΡΑΟ με την Schlumberger έχει αναθεωρηθεί την περασμένη εβδομάδα και είναι της τάξης των $15 εκατ. Υπενθυμίζεται ότι ο πολυεθνικός κολοσσός διαθέτει δική της βάση στην Κύπρο για την οποία διεξήχθη το 2016.

Συσσώρευση κατασκοπευτικών αεροσκαφών από ΗΠΑ

Σε συναγερμό για κάλυψη του τουρκικού σεισμογραφικού «Μπαρμπαρός» τέθηκαν πολεμικά αεροσκάφη F16 της τουρκικής βάσης Ιντζιρλίκ, επειδή πέταξε κοντά στο σεισμογραφικό βρετανικό πολεμικό αεροσκάφος. Τα τουρκικά F16 πέταξαν στην περιοχή και το βρετανικό πολεμικό αεροσκάφος (ένα Panavia Tornado GR.4) απομακρύνθηκε, σύμφωνα με την τουρκική Yenisafak που υπενθυμίζει ότι το «Μπαρμπαρός» συνοδεύουν φρεγάδες και υποβρύχιο του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, με επίκληση της παρουσίας της ελληνικής φρεγάδας «Νικηφόρος Φωκάς». Το «Μπαρμπαρός» διενεργούσε το τελευταίο 48ωρο παράνομα σεισμογραφικά, σε περιοχή βορειοδυτικά του τεμαχίου 4.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι πλέον τα κατασκοπευτικά αεροσκάφη των ΗΠΑ, που επιτηρούν σε τακτά διαστήματα τους τελευταίους μήνες την περιοχή, λόγω κυρίως της Συρίας, τις τελευταίες μέρες έχουν αυξηθεί σε αριθμό και πυκνότητα πτήσεων, που περιλαμβάνει και την περιοχή που κινείται το «Μπαρμπαρός» αλλά και την περιοχή των επικείμενων γεωτρήσεων στο τεμάχιο 10.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι, στην Ανατολική Μεσόγειο έφτασε από το απόγευμα της Παρασκευής και το αεροσκάφος συντονισμού, ελέγχου και διοίκησης της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στρατηγικής σημασίας για τις ΗΠΑ αεροσκάφος Boeing E-4B «Nightwatch». Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τα αεροσκάφη αυτά -το κόστος τους ξεπερνά τα $230 εκατ.- τίθενται σε επιχειρησιακές αποστολές μόνο με τη συγκατάθεση του υπουργού Άμυνας των ΗΠΑ ή και του Προέδρου της χώρας.

Στην περιοχή μεταξύ άλλων πετά συχνά και ένα κατασκοπευτικό των ΗΠΑ, τύπου Boeing RC-135V όπως και ένα Lockheed EP-3E που έχουν σαν βάση τους τη Σούδα, ενώ τις τελευταίες μέρες έχουν καταγραφεί πτήσεις κατασκοπευτικών των ΗΠΑ τύπου RC-135-U, RC-135-V, P-8-A και McDonnell Douglas C-17A Globemaster III, που διευρύνουν τις πτήσεις τους από νοτιοανατολικά μέχρι και νοτιοδυτικά της Κύπρου.

Πηγή: philenews.com