Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
«Σήμα» ότι η Volkswagen ίσως ενδιαφέρεται να πρωταγωνιστήσει στον νέο γύρο συγκέντρωσης στην αυτοκινητοβιομηχανία (που άνοιξε με την πρόσφατη εξαγορά της ευρωπαϊκής θυγατρικής της General Motors, Opel-Vauxhall από τη γαλλική Peugeot-Citroen) έστειλε χθες ο διευθύνων σύμβουλος του γερμανικού κολοσσού, Ματίας Μίλερ. «Είμαστε πιο ανοιχτοί από ό,τι προηγουμένως στο ενδεχόμενο στρατηγικών συμμαχιών (με άλλες εταιρείες)», δήλωσε ο κ. Μίλερ από το βήμα της ετήσιας γενικής συνέλευσης του ομίλου VW, όπου παρουσιάστηκαν τα οικονομικά αποτελέσματα του 2016 που έδειξαν ότι η κερδοφορία της μάρκας Volkswagen φθίνει, έστω και εάν σε επίπεδο ομίλου η VW εμφάνισε ικανοποιητικά αποτελέσματα, χάρη στις καλές επιδόσεις των Porsche και Scania (βαριά φορτηγά). Ο «γάμος» των Opel και PSA εντείνει τον ανταγωνισμό για την VW στην Ευρώπη, τη στιγμή που το «πετράδι του στέμματος», δηλαδή η Volkswagen επηρεάζεται ακόμα αρνητικά από τις… αναθυμιάσεις του Dieselgate, 18 μήνες μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου. Τα λειτουργικά κέρδη της Volkswagen σημείωσαν πτώση 10% στο 1,9 δισ. ευρώ πέρυσι, ενώ το περιθώριο κέρδους της υποχώρησε από το -ήδη- χαμηλό 2% το 2015, στο 1,8%. H Volkswagen προσφέρει το 50% του κύκλου εργασιών του ομίλου, αλλά μόλις το 10% των λειτουργικών κερδών του και η ανάκαμψή της θεωρείται ζωτικής σημασίας για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του ομίλου.
Κρούση από Μαρκιόνε
Υπενθυμίζεται ότι την προηγούμενη εβδομάδα, στο περιθώριο της έκθεσης αυτοκινήτου της Γενεύης, ο διευθύνων σύμβουλος της Fiat-Chrysler (FCA) Σέρτζιο Μαρκιόνε είχε δηλώσει ότι μετά το deal Opel-PSA, είναι σφόδρα πιθανό η Volkswagen να προσεγγίσει την FCA. Ενα σενάριο που είχε απορρίψει κατηγορηματικά ο κ. Μίλερ που είχε απαντήσει ότι «έχει να δει τον Σέρτζιο πολύ καιρό, δεν έχουμε να συζητήσουμε κάτι, έχουμε άλλα προβλήματα να λύσουμε».
Τα χθεσινά σχόλια του κ. Μίλερ συνιστούν σαφή αλλαγή πλεύσης, έστω και αν ο ισχυρός άνδρας της VW δήλωσε ότι «δεν αναφερόταν συγκεκριμένα στη FCA», προσθέτοντας ότι «καλό θα ήταν ο κ. Μαρκιόνε να μοιραζόταν με εμένα τις σκέψεις του και όχι μόνο με τους… δημοσιογράφους», ενώ εκπρόσωπος του γερμανικού ομίλου ξεκαθάριζε ότι «δεν υπάρχουν σχέδια, ούτε διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο εταιρειών».
Υπέρ και κατά
Σε κάθε περίπτωση, η συνένωση της VW με την FCA θα δημιουργούσε έναν πραγματικό «Ευρωπαίο πρωταθλητή», με μερίδιο αγοράς 30% (έναντι 24% που έχει η VW μόνη της), σχεδόν διπλάσιο από το 16% του νέου ομίλου PSA-Opel. Θα ισχυροποιούσε επίσης το προφίλ της VW στην αγορά των ΗΠΑ μέσω της Chrysler και των κερδοφόρων μαρκών της Jeep και Ram, διορθώνοντας παράλληλα το πρόβλημα έλλειψης κρίσιμης μάζας της FCA στην Ασία και κυρίως στην αγορά της Κίνας.
Από την άλλη πλευρά, το εν λόγω deal θα συνεπαγόταν την περικοπή χιλιάδων θέσεων εργασίας, δημιουργώντας τεράστιες αντιδράσεις τόσο στη Γερμανία όσο και στην Ιταλία. Η FCA δεν έχει κρύψει ότι «καίγεται» να ενταχθεί υπό την ομπρέλα ενός μεγαλύτερου ομίλου καθώς είναι υπερχρεωμένη και δεν διαθέτει τους απαραίτητους πόρους για να επενδύσει στις νέες τεχνολογίες και δη στην στροφή προς τα ηλεκτρικά και τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα. Ως γνωστόν, στο πρόσφατο παρελθόν είχε χτυπήσει την πόρτα της GM που είχε καταστήσει σαφές ότι δεν ενδιαφέρεται και η θέση της δεν έχει αλλάξει μετά την πώληση της Opel, όπως επιβεβαίωσε ο πρόεδρος του αμερικανικού ομίλου Νταν Αμαν.
Η Volkswagen από την άλλη έχει πολλά ανοιχτά μέτωπα αυτή τη στιγμή, όπως σημείωσε η αναλύτρια της Autotrader Μισέλ Κρεμπς. «Είναι σαφές ότι η εταιρεία πρέπει να επικεντρωθεί στην κερδοφορία της και να ξεπεράσει την κρίση που διέρχεται…».