Της Αλεξάνδρας Γκίτση
Ποιος είπε ότι στην κρίση δεν υπήρξαν κατηγορίες προϊόντων και εταιρείες, που κατάφεραν να κερδίσουν τζίρους και μερίδια; Η πορεία της κατανάλωσης της κατηγορίας των αλμυρών snacks την τελευταία 7ετία, επιβεβαιώνει αυτό ακριβώς.
Ό,τι παρά τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, την οικονομική κρίση, τις πιέσεις που δέχθηκε η αγορά στο σύνολό της και το γεγονός ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα είναι προϊόντα επιθυμίας και όχι προϊόντα πρώτης ανάγκης, η αγορά των αλμυρών snack, άνθισε. Τουλάχιστον εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, για την οποία υπάρχουν επίσημα στοιχεία και στην οποία διακινείται το 50% της αγοράς.
Τι δείχνουν αυτά τα στοιχεία; Πως από το 2012 έως και σήμερα οι πωλήσεις των αλμυρών snacks (τσιπς, γαριδάκια, τορτίγιας, κ.λπ.) γιγαντώθηκαν. Από “μόλις” 58,9 εκατ. ευρώ που ήταν το 2012 οι πωλήσεις της κατηγορίας υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν εφέτος τα 90 εκατ. ευρώ. Δηλαδή ανάπτυξη σε βάθος 7ετίας, πάνω από 50%.
Μόνο εφέτος οι πωλήσεις snacks έχουν αυξηθεί κατά 6,7% σε αξία και όγκο στο εννεάμηνο (στοιχεία της IRI), ενώ στο επτάμηνο η συγκεκριμένη κατηγορία, σύμφωνα με μέτρηση άλλης εταιρείας κατανάλωσης, κατέγραψε ανάπτυξη 9%.
Ποιοι είναι όμως οι πρωταγωνιστές; Με βάση στοιχεία από τις εταιρείες μέτρησης της κατανάλωσης market leader με μερίδιο 50% παραμένει η Tasty Foods, και ακολουθούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ο Τσακίρης, η Chipita, η American Snack, η Kelloggs, η El Sabor, η Popbuster, ο Βερούκας και η Smart Foods. Ειδικότερα και σε ότι αφορά τα brands, No1 κωδικός με βάση τις πωλήσεις τόσο σε αξία όσο και σε όγκο, είναι τα Lay’s, οι πωλήσεις των οποίων τρέχουν με ρυθμό ανάπτυξης 18% και ακολουθούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (πτώση 1%), το brand Tasty με οριακή αύξηση πωλήσεων και τα πατατάκια Τσακίρης με αύξηση 15%. Τη δεκάδα συμπληρώνουν τα: Cheetos, Ruffles, Pringles, Jumbo, Chipita Chips και Extra.