Η Ορθόδοξη στάση προς το επισκοπικό αξίωμα κατά τους Πατέρες είναι ότι, όσο μεγάλα και να είναι τα προνόμια του επισκόπου, δεν είναι κάποιος που έχει τοποθετηθεί πάνω από την Εκκλησία, αλλά είναι αυτός που κατέχει ένα αξίωμα μέσα στην Εκκλησία.
Η σχέση μεταξύ του επισκόπου και του ποίμνιοί του είναι αμοιβαία.
Η διακήρυξη της αλήθειας δεν είναι το ίδιο πράγμα με την διαφύλαξη της αλήθειας.
Όλος ο λαός είναι οικονόμος της αλήθειας, αλλά αποτελεί το ιδιαίτερο καθήκον του επισκόπου να την διακηρύττει.
Το αλάθητο ανήκει σε όλη την Εκκλησία, και όχι μόνο στο επισκοπικό σώμα.
Τις αποφάσεις όμως αυτές πρέπει να δεχτεί ολόκληρος ο λαός του Θεου, περιλαμβανομένων των λαϊκών, επειδή ολόκληρος ο λαός του Θεού είναι αυτός που συνιστά τον φύλακα της Παραδόσεως.
” Σε εμάς ούτε Πατριάρχες ούτε Σύνοδοι θα μπορούσαν να εισάγουν καινούργιες διδασκαλίες, επειδή φύλακας της πίστεως είναι αυτό το σώμα της Εκκλησίας, δηλαδή ο ίδιος ο λαός, ο οποίος θέλει το θρήσκευμα αυτού αιωνίως αμετάβλητον και όμοιον με των Πατέρων αυτού “.
ΘΕΟΔΟΣΙΟΣ : Παρακαλούν μέσω ημών ο βασιλεύς και ο Πατριάρχης, να μάθουν από σένα ποια είναι η αιτία που δεν έχεις κοινωνία με τον θρόνο της Κωνσταντινουπόλεως.
Εννοώ τον Σέργιο, τον Πύρο και τον Παύλο.
Και αυτές τις καινοτομίες τις γνωρίζει όλη η οικουμένη.
Γι αυτήν την αίτια δεν έχω κοινωνία, ο δούλος σας με αυτούς…
” Ο υμίν λέγω πάσι λέγω ” και πάλι,
” Ο δεχόμενος υμάς εμέ δέχεται και ο άθετων υμάς, εμέ αθετεί “.
Είναι λοιπόν φανερό και αναντίρρητο, ότι αυτός που δεν δέχεται τους Απόστολους και τους Προφήτας και Διδάσκαλους και δεν υπολογίζει τα λόγια τους, δεν υπολογίζει τον ίδιο τον Χριστό.
Τι θα κάνουμε με το δόγμα του ενός θελήματος που επικυρώθηκε Συνοδικά από τον Σέργιο και τον Πύρρο για την αναίρεση κάθε ενέργειας…;
Αν οι διαταγές των βασιλέων δίνουν κύρος στις προγενέστερες Συνόδους και όχι η Ευσεβής Πίστις, ας δεχτούν και τις Συνόδους που έγιναν εναντίον του ομοούσιου, μια και έγιναν με εντολή των βασιλέων…
Ο Ευσεβής Κανόνας της Εκκλησίας γνωρίζει ως Άγιες και έγκυρες εκείνες τις Συνόδους, τις οποίες διακρίνει η Ορθότης των Δογμάτων.
Επιστολή ΛΘ (39)Οσιου Θεόδωρου Στουδίτου στον Ηγούμενο Θεόφιλο :
Επειδή ο ιερός Χρυσόστομος εχθρούς του Θεού δεν εχαρακτίρηζε μόνον του αιρετικούς, αλλά και όσους είχαν εκκλησιαστική επικοινωνία με αυτούς.
Το 754 ο τύραννος συνεκάλεσε μια Σύνοδο στο ανάκτορο της Ιέρειας με την συμμετοχή πλέον των τριακοσίων υποταγμένων στην εξουσία του επισκόπων, η οποία κατά εντολή διακήρυξε επισήμως την κατάργηση της προσκυνήσεως των εικόνων και την αναγνώριση κάποιων παρανοΐκών δογμάτων που είχε διατυπώσει ο αυτοκράτορας, ο οποίος καυχόταν για τις θεολογικές του γνώσεις…
Απτόητος απέναντι στα κατασταλτικά μέτρα, ο Άγιος Στέφανος συνεχίζει την αντίσταση του και αναδείχθηκε παντού αρχηγός της Ορθοδοξου παρατάξεως…
Κατόπιν τον έφεραν δημοσίως αντιμέτωπο με θεολόγους του Αυτοκράτορα, αλλά εκεί υποστήριξε με λαμπρό τρόπο την παράδοση των Αγίων Πατέρων.
Μπροστά στο δίλημμα που του ετέθη να αποδεχθεί τις αποφάσεις της Συνόδου ή να πεθάνει βασανιζομενος, ο Άγιος ενέπαιξε τους κατήγορούς του, έδειξε ότι η Σύνοδος δεν μπορούσε παρά να είναι ψευδής και οι αποφάσεις της Αιρετικές και ξένες προς την παράδοση…
Αγίου Μάρκου του Ευγενικού :
Σας παρακαλώ δε στο όνομα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, το αυτό να λέγετε πάντοτε και να μην υπάρχουν ανάμεσα σας σχίσματα, και να φυλάγετε ως καλή παρακαταθήκη με σιγουριά την πατροπαράδοτη πίστη μας, χωρίς τίποτε να προσθέτετε και τίποτα να μην αφαιρείτε.
Διότι μέχρι τώρα ούτε λειψή πίστι έχομε, ούτε έχουμε από Σύνοδο και Όρο για να μάθουμε κάτι καινούργιο…
Αυτό είναι το καύχημα μας, η πίστις μας, η καλή κληρονομιά των Πατέρων μας.
Και χωρίς αυτήν την πίστη δεν γνωρίζω ποια δικαιοσύνη θα μας απαλλάξει από την αιώνια κόλαση.
Και όποιος προσπαθήσει να μας βγάλει από αυτήν και να μας προσφέρει άλλη νεώτερη και αν ακόμα είναι άγγελος από το ουρανό, να είναι ανάθεμα και να σβήσθει από κάθε ανθρώπινη και Θεία μνήμη.
Κανένας δεν εξουσιάζει την Πίστη μας, ούτε βασιλεύς, ούτε, αρχιερεύς, ούτε Ψευδοσύνοδος, ούτε κανένας άλλος, διότι μόνον ο Θεός είναι αυτός που μας την παρέδωσε, ο ίδιος και οι μαθητές του.
ΑΓΙΟΡΕΙΤΕΣ ΠΑΤΕΡΕΣ…
Απεστείλαμε προς την Ιεράν Κοινότητα και τους Αγίους Καθηγούμενους των Ιερών Μονών του Αγίου Όρους το ημέτερον κείμενον.
“Αγίας και Μεγάλης” της εν Κρήτη Συνόδου, έχουν εκπέσει εις την παναίρεσιν του Συγκρητιστικού και διαθρησκειακού Οικουμενισμού.
Η Σύνοδος της Κρήτης έδωσε Συνοδική έγκριση εις κατεγνωσμένες Αιρέσεις.
μετά πάντων των Αιρετικών και αλλόθρησκων.
Η διακοπή του μνημοσύνου, λοιπόν δεν είναι μια άκριτος σπουδή, αλλά είναι η διαχρονική Αγιοπατερική – Αγιορείτικη
αντιμετώπιση της Ορθόδοξου Εκκλησίας εναντίον των Αιρέσεων και αυτών που τις πρεσβεύουν.