Παρότι τα κύρια γεύματα που μαγειρεύονται στο σπίτι αποτελούν κυρίαρχη τάση -με αυξανόμενη σημασία μάλιστα όπως καταγράφεται τα τελευταία χρόνια- σε σχέση με τα συμπληρωματικά γεύματα εμφανίζονται νέες τάσεις. Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, σε ακολουθία και των διεθνών εξελίξεων η αγορά έτοιμου γεύματος από τα σούπερ μάρκετ φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος και ανταγωνίζεται τις υπόλοιπες επιλογές έτοιμου φαγητού των καταστημάτων μαζικής εστίασης. Συγκεκριμένα, από τα σούπερ μάρκετ το 41% των καταναλωτών δηλώνει ότι αγοράζει έτοιμα κατεψυγμένα γεύματα, ενώ το 37% δηλώνει ότι αγοράζει γλυκά/σνακ για κάποιο συμπληρωματικό γεύμα, το 23% έτοιμο κρύο γεύμα όπως σαλάτα ή σάντουιτς, το 18% έτοιμο μαγειρευτό φαγητό, το 12% τυρόπιτα ή κρουασάν και τέλος το 9% καφέ. Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η αύξηση των επισκέψεων στο σούπερ μάρκετ που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια, συνάδει με αυτή την τάση. Π.χ. επισκέψεις που ίσως γίνονται με στόχο την αγορά «δεκατιανού» γίνονται όλο και περισσότερο πλέον στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Στο μέλλον, όπως επισημαίνει το ΙΕΛΚΑ, αναμένονται σημαντικές επενδύσεις από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε πολλές διαφορετικές αγορές στις οποίες υπάρχουν σημαντικά περιθώρια διείσδυσης (π.χ. στις αγορές των φρέσκων προϊόντων ή αγορές συμπληρωμάτων διατροφής), οι οποίες αποτελούν ευκαιρία για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου.
Καφές εκτός σπιτιού
Την ίδια ώρα, όμως, το Ινστιτούτο αναμένει σταδιακή επέκταση εξειδικευμένων σημείων πώλησης «έτοιμου φαγητού» (όπως κρεοπωλεία, γαλακτοπωλεία, ιχθυοπωλεία, φαρμακεία κ.λπ.) να εξελίσσονται σε ολοκληρωμένους χώρους διάθεσης συνολικών λύσεων για έτοιμο φαγητό με λύσεις που ανταποκρίνονται στις νέες καταναλωτικές συνήθειες. Όπως δείχνει η έρευνα του ΙΕΛΚΑ, συνολικά η αγορά της εστίασης παρά τη σημαντική μείωση κατά περίπου 40% που υπέστη τα τελευταία χρόνια της κρίσης, εξακολουθεί να αποτελεί μια σημαντική αγορά. Υπολογίζεται πως το μέσο νοικοκυριό ξοδεύει περίπου 125 ευρώ τον μήνα (1.500 ευρώ ανά έτος) για φαγητό εκτός σπιτιού, με τον τζίρο της αγοράς να διαμορφώνεται σε 6,5 δισ. ευρώ. Ένα μεγάλο μέρος αυτής της αγοράς αποτελεί το έτοιμο φαγητό και το φαγητό για τον δρόμο (food-to-go). Συγκεκριμένα, έτοιμο καφέ αγοράζει το 87% των καταναλωτών, γλυκά και σνακ το 85%, τυρόπιτα-κρουασάν το 85%, έτοιμο κρύο γεύμα, π.χ. σαλάτα, σάντουιτς το 70%, έτοιμο μαγειρευτό φαγητό το 63% και έτοιμο κατεψυγμένο γεύμα το 51%.