Νέο οδικό δίκτυο, ευρωπαϊκών προδιαγραφών, θα έχουν στη διάθεσή τους οι οδηγοί για τη μεγάλη έξοδο του Πάσχα.
Η αγωνία χτυπάει «κόκκινο» καθώς, έπειτα από ειδική συμφωνία με τις Βρυξέλλες, το υπουργείο Υποδομών εξασφάλισε μικρή χρονική «ανάσα» ώς τις 31 Μαρτίου για να τελειώσουν τα έργα που, με βάση τις αρχικές συμβάσεις, έπρεπε να έχουν παραδοθεί στα τέλη του 2012 και μετατέθηκαν κατά τρία χρόνια με τη νέα συμφωνία του 2013.
Τα επόμενα 24ωρα είναι κρίσιμα, αφού η πιστοποίηση της ολοκλήρωσης του 90% των έργων θα αποτρέψει οριστικά την απειλή για επιστροφή του συνόλου των κοινοτικών κονδυλίων, που ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ.
Το κλείσιμο των εργοταξίων στα τέλη του 2010 έφερε το Δημόσιο σε δυσχερή θέση.
Οχυρωμένοι πίσω από τις συμβάσεις του 2007, οι εργολάβοι απαιτούσαν αποζημιώσεις άνω του 1,3 δισ. ευρώ για καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις εργοταξιακών χώρων και αρχαιολογικές ανασκαφές που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί από το 2008, αλλά βασικές εκκρεμότητες λύθηκαν μόλις την περασμένη χρονιά!
Χρειάστηκαν σκληρές διαπραγματεύσεις για να μειωθούν οι απαιτήσεις κατά 500 εκατ. ευρώ, με βάση στοιχεία που έχει παρουσιάσει ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης.
Τα Τέμπη
Οι πρώτες «κορδέλες», πάντως, προγραμματίζεται να κοπούν τις πρώτες ημέρες του Απριλίου στις μεγάλες σήραγγες των Τεμπών, που θα μειώσουν κατά 20 λεπτά τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
Ο «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» είναι άλλωστε το μόνο από τα τέσσερα μεγάλα οδικά έργα που θα παραδοθεί χωρίς… αστερίσκους, καθώς στην Κορίνθου – Πατρών, στην Ιόνια οδό και στον Ε-65 θα έχουμε τη λεγόμενη λειτουργική παράδοση, αφού θα υπολείπονται μικρά τμήματα όπου οι κατασκευές θα συνεχιστούν ώς τον Αύγουστο.
Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, στο τμήμα των 230 χλμ. της εθνικής οδού από τη Σκάρφεια Φθιώτιδας ώς το Κλειδί Ημαθίας, γίνονται οι τελικές δοκιμές των συστημάτων ηλεκτροφωτισμού και ασφάλειας στις τρεις δίδυμες σήραγγες που διατρέχουν τον Ολυμπο και τον Κίσσαβο, παρακάμπτοντας την πανέμορφη κοιλάδα των Τεμπών, που αποτελεί προστατευόμενο μνημείο της φύσης.
Οι σήραγγες καλύπτουν τα 22 από τα 24 χλμ. της διαδρομής, με πιο εντυπωσιακή την «αβάπτιστη» Τ2 που έχει μήκος 6 χλμ. και είναι η μεγαλύτερη των Βαλκανίων.
Τη σκυτάλη θα παραλάβει η Ολυμπία Οδός, πιθανότατα μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα.
Από τη διαδρομή των 120 χλμ. ανάμεσα στην Κόρινθο και την Πάτρα θα υπάρχουν προσωρινές λύσεις μόνον σε τέσσερα σημεία συνολικού μήκους 7 χλμ.
Πρόκειται για το Καμάρι Κορινθίας, που απελευθερώθηκε από την αρχαιολογική υπηρεσία τον Φεβρουάριο, το Δερβένι, τις Καμάρες Αχαΐας και τα Αραχωβίτικα, ενώ ο υπερκόμβος στο Ρίο θα παραδίνεται σταδιακά στην κυκλοφορία ώς το φθινόπωρο.
Στα νέα τμήματα του αυτοκινητόδρομου που θα είναι έτοιμα πριν από το Πάσχα περιλαμβάνονται οι σήραγγες της Παναγοπούλας που κατασκευάστηκαν σε περιοχή με σοβαρές κατολισθήσεις.
Στην Ιόνια Οδό, τον νέο αυτοκινητόδρομο των 196 χλμ. που θα μειώσει τη διαδρομή από το Αντίρριο ώς τα Γιάννενα στη μία ώρα και 40 λεπτά, έχει ήδη δοθεί στην κυκλοφορία το 50%.
Είναι έτοιμα τα 33,4 χλμ. από τη Γαβρολίμνη ώς το Κεφαλόβρυσο, ενώ γίνεται αγώνας δρόμου για να παραδοθούν τα πρώτα 10 χλμ. από το Αντίρριο ώς τη Γαβρολίμνη, που περιλαμβάνει και το μεγαλύτερο τεχνικό έργο του αυτοκινητόδρομου, τη σήραγγα Κλόκοβας, η οποία κατασκευάστηκε σε 15 μήνες, καταρρίπτοντας όλα τα ρεκόρ.
Τα έργα είναι έτοιμα, αλλά βρίσκονται σε εξέλιξη οι δοκιμές και δεν αποκλείεται τα εγκαίνια να γίνουν μετά τις γιορτές.
Εκκρεμότητες
Εκκρεμότητες παραμένουν στα 27 χλμ. από Αμφιλοχία ως τον Αγιο Δημήτριο Αρτας, όπου είναι έτοιμα μεγάλα τμήματα, αλλά υπολείπονται 3 χλμ. στο Κρίκελο και άλλα τόσα στη διαδρομή Πέρδικα – Κοσμηρά όπου οι εργολάβοι έχουν να αντιμετωπίσουν έντονα γεωλογικά προβλήματα.
Στον «τυφλό» Ε-65, τον αυτοκινητόδρομο της δυτικής Θεσσαλίας, θα δοθούν τα 51 από τα 79 χλμ. του τμήματος Ξυνιάδα – Τρίκαλα.
Στο πρώτο κομμάτι γίνονται σκέψεις να εξυπηρετούνται από τον ένα κλάδο και τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, καθώς καθυστέρησαν ορισμένες απαλλοτριώσεις.
Θα είναι έτοιμο ώς τον Αύγουστο, οπότε θα λειτουργήσει και η παράκαμψη Δομοκού, που θα απαλλάξει τους οδηγούς από τις επικίνδυνες στροφές και θα μειώσει τη διαδρομή κατά 10-15 λεπτά.
Από τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο είχε αναβληθεί η κατασκευή του πρώτου και του τελευταίου τμήματος, που τον άφηνε ασύνδετο με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο και περιόριζε τη χρήση του μόνον στις τοπικές μετακινήσεις.
Εχει ήδη εξασφαλιστεί κοινοτική χρηματοδότηση 300 εκατ. ευρώ για την κατασκευή των πρώτων 32 χλμ. που θα ενώσουν την Ξυνιάδα με την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης στο ύψος της Λαμίας.
Αναζητούνται άλλα 580 εκατ. ευρώ για το τμήμα των 72 χλμ. από τα Τρίκαλα ώς το Κηπουρειό Γρεβενών, που θα συνδέσει τον Ε-65 με την Εγνατία Οδό.
ΠΗΓΗ: efsyn.gr