… μάλιστα δείχνοντας ιδιαίτερη αγάπη προς τους γείτονες Τούρκους, η Ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία κυκλοφορεί μοντέλο της στην τουρκική στην το όνομα “Αιγαίο”. Η Fiat είναι μια μάρκα που αποδεδειγμένα έχει αγαπήσει ο Έλληνας αγοραστής αυτοκινήτου και έχει δώσει τα λεφτά του για να αποκτήσει ένα απο τα μοντέλα της. Τα τελευταία χρόνια όμως, φαίνεται ότι έχει γυρίσει την πλάτη του στον Ελληνα αγοραστή…
Αδιαμφισβήτητα η Fiat ειναι μια παραδοσιακά αγαπημένη μάρκα των Ελλήνων, αφού έχει βρεθεί πολλές φορές μέσα στο Top 5 των πωλήσεων διαφόρων ετών, ενώ παράλληλα έχει αναδείξει και αρκετά best-seller μοντέλα, με κορυφαία περίπτωση αυτή του Punto.
Τα τελευταία χρόνια όμως η Fiat ακολουθεί μια πολιτική η οποία δείχνει ότι δεν την νοιάζει ο Έλληνας αγοραστής. Και αυτό όχι μόνο γιατί επέλεξε να δώσει το όνομα “Αιγαίο” σε μοντέλο που κυκλοφορεί στην Τουρκία, αλλά φαίνεται και στα νούμερα των λιανικών πωλήσεων (δηλαδή των φυσικών προσώπων), αλλά στις εταιρικές πωλήσεις. Ως απόρροια αυτής της πολιτικής, η Fiat είναι η μάρκα που έχει τις χαμηλότερες λιανικές πωλήσεις από όλες τις μάρκες στην ελληνική αγορά (μόλις 18,8%), με τις υπόλοιπες πωλήσεις τις (81,2%) να αφορούν σε αυτοκίνητα εταιρικά (κυρίως ενοικιαζόμενα).
Ναι, αυτή τη στιγμή μπορεί η εταιρεία να μην έχει μοντέλα σε κάποιες δημοφιλείς κατηγορίες (π.χ. απουσιάζει το Punto στα μικρά), όμως με βάση την τιμολογιακή πολιτική που ακολουθεί η ελληνική αντιπροσωπεία, φαίνεται ότι δεν δίνει καμία σημασία στον αγοραστή λιανικής στις κατηγορίες που έχει παρουσία (μίνι, μικρομεσαία, μίνι και compact SUV, MPV, ρόουντσερ).
Για παράδειγμα, το μίνι Panda, που είναι ένα αυτοκίνητο 8ετίας και από τα παλαιότερα της κατηγορίας του, αντί να είναι -λόγω και της παλαιότητας του- μια από τις φθηνότερες επιλογές της αγοράς, ακόμη και μετά από την έκπτωση της αντιπροσωπείας το κόστος της βασικής του έκδοσης με τον 1.200άρη ατμοσφαιρικό κινητήρα των 69 ίππων ξεπερνά τα 10.000 ευρώ (10.550 ευρώ).
Έτσι το Panda είναι ακριβότερο από τα περισσότερα και πιο καινούργια (και πληρέστερα σε τεχνολογία) ανταγωνιστικά του μοντέλα (π.χ. Toyota Aygo, Volkswagen up!, Hyundai i10, Kia Picanto, Skoda Citigo, SEAT Mii κ.α.).
Ακόμη και το κάποτε μοδάτο 500, το οποίο βρίσκεται στην αγορά εδώ και 12 χρόνια και είναι ένα από τα παλαιότερα –αν όχι το παλαιότερο– αυτοκίνητα που υπάρχουν, συνεχίζει και είναι υπερβολικά ακριβό στην Ελλάδα, αφού η τιμή του ξεκινά από τα 13.744 ευρώ – κάτι που δεν δικαιολογείται για ένα μοντέλο με τεχνολογία του 2007. Είναι σαφές λοιπόν πως απο το 500 η Fiat στην Ελλάδα, έχει ιδιαίτερα υψηλό κέρδος, σε σχέση και με την υπόλοιπη γκάμα.
Μόνο το μικρομεσαίο Tipo είναι φθηνό (12.490 ευρώ το σεντάν), όντας όμως ένα αυτοκίνητο που έχει ξεκάθαρο στόχο το Value for Money, με κινητήρες παλαιάς κοπής, που δεν έχουν καλές επιδόσεις και «καίνε» (π.χ. ο 1.4-95 PS έχει υψηλά τέλη 274 ευρώ / χρόνο λόγω των ρύπων του), ενώ η απτή ποιότητα του είναι κάτω του μετρίου όπως έχει προκύψει απο τις δοκιμές μας…
Άλλωστε το “οικονομικό” είναι και ο λόγος που δεν απευθύνεται σε όλες τις Ευρωπαϊκές αγορές, αλλά κυρίως σε αυτές που οι πολίτες της έχουν χαμηλότερη αγοραστική δύναμη, όπως η Ελλάδα αλλά και η Τουρκία. Στην περίπτωση της Τουρκίας μάλιστα όπου και κατασκευάζεται έχουν δώσει προκλητικό προς εμάς όνομα “Αιγαίο” (Fiat Egea) για να “τιμήσουμε τους φίλους μας Τούρκους”, όπως είχαν ανακοινώσει οι ίδιοι οι Ιταλοί…
Με βάση όλα τα παραπάνω, τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι αρκετά, μεταξύ άλλων: για ποιο λοιπόν λόγο η Fiat στην Ελλάδα δεν πουλά τα αυτοκίνητά της στις τιμές που πρέπει; Τι φοβάται και δεν την ενδιαφέρουν οι πωλήσεις λιανικής; Για ποιο λόγο έχει εξελιχθεί σε μια μάρκα πωλήσεων μόνο για εταιρικά και νοικιάρικα αυτοκίνητα και έχει ξεχάσει τον παραδοσιακό Έλληνα αγοραστή της;