Ενας στους δύο Ελληνες καταναλωτές δεν ψωνίζει ποτέ από το Διαδίκτυο, που σημαίνει ότι υπάρχουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης για τον χώρο των ηλεκτρονικών αγορών στη χώρα μας. Επιπλέον, ένας στους τρεις (το 32%) απαντά «μία – δύο φορές το εξάμηνο ή πιο σπάνια». Μόνο το 16% του πληθυσμού κάνει μέσα στον μήνα αγορές μέσω Internet. Οι κυριότερες κατηγορίες του πληθυσμού που αγοράζουν συχνότερα μέσω Internet, είναι: τα άτομα ηλικίας 25-34 ετών (33%) και 35-44 (37%), οι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (25%), οι απασχολούμενοι (26%) και οι κάτοχοι μηνιαίου οικογενειακού εισοδήματος άνω των 1.500 ευρώ.
Αυξάνεται η χρήση πλαστικού χρήματος στην Ελλάδα, αν και οι καταναλωτές επιμένουν στα μετρητά. Από όσους πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές, οι οκτώ στους δέκα (81%) δεν αντιμετώπισαν κάποιο πρόβλημα ασφαλείας με τη χρήση κάρτας (π.χ. υπερχρέωση ή κλοπή προσωπικών δεδομένων), το 17% έκανε ηλεκτρονικές αγορές αλλά δεν χρησιμοποίησε κάρτα (πλήρωσε με αντικαταβολή ή με τραπεζική κατάθεση) και μόνο το 1% των ερωτώμενων ανέφερε κάποιο πρόβλημα ασφαλείας.
Την παραπάνω εικόνα αποτυπώνει έρευνα της Public Issue για λογαριασμό της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), με αντικείμενο τη στάση των ελλήνων καταναλωτών έναντι του πλαστικού χρήματος. Η έρευνα εξετάζει διάφορες πτυχές που σχετίζονται με το πλαστικό χρήμα, όπως η διείσδυση των POS. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τα πορίσματα της έρευνας, το 61% των καταναλωτών είναι εμφανώς «υπέρ» της υποχρεωτικής τοποθέτηση POS έναντι ποσοστού 18% που είναι εναντίον και 16% που υιοθετεί ουδέτερη στάση. Ιδιαίτερα δε μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούν κάρτες το ποσοστό αποδοχής του μέτρου («υπέρ») είναι πολύ υψηλότερο (72%) έναντι εκείνων που δεν χρησιμοποιούν (37%).
Οσον αφορά τη διαθεσιμότητα POS στα καταστήματα και στις υπηρεσίες, ένα ποσοστό της τάξεως του 22% (περίπου ένας στους πέντε) δήλωσε ότι την τελευταία εβδομάδα συνέβη να θέλει να πληρώσει με κάρτα αλλά δεν υπήρχε στο κατάστημα τερματικό αποδοχής καρτών. Αντίθετα, το 77% (περίπου τρεις στους τέσσερις) δεν αντιμετώπισε τέτοιο πρόβλημα. Οι περιπτώσεις εκείνες που δεν διέθεταν POS ήταν κυρίως: καταστήματα πώλησης τροφίμων και ποτών (όπως σουπερμάρκετ, περίπτερα, ζαχαροπλαστεία, λαϊκές αγορές κ.ά. – 27%), καταστήματα εστίασης και καφέ (25%), υπηρεσίες ιατρών, κλινικών και κέντρων υγείας (9%), καταστήματα ρουχισμού, ένδυσης και υπόδησης (8%), κομμωτήρια και κέντρα αισθητικής (6%) κ.ά.
Υπέρ της χρήσης των μετρητών ως μέσου πληρωμών εξακολουθεί να τάσσεται η πλειοψηφία των πολιτών στην Ελλάδα. Οι πέντε στους δέκα ερωτώμενους (52%) δηλώνουν ότι προτιμούν να πληρώνουν περισσότερο ή μόνο με μετρητά, έναντι τεσσάρων στους δέκα (39%) που προτιμούν να πληρώνουν περισσότερο ή μόνο με κάρτα. Το υπόλοιπο 8% (σχεδόν ένας στους δέκα), δεν εκφράζει ιδιαίτερη προτίμηση, επιλέγοντας τη μεσαία θέση («το ίδιο με μετρητά και με κάρτα»).
Στο μεταξύ, περίπου οι δύο στους τρεις Ελληνες (68%) χρησιμοποιούν σήμερα «πλαστικό χρήμα», δηλαδή κάποια χρεωστική, πιστωτική ή προπληρωμένη κάρτα, ή συνδυασμό αυτών, στις συναλλαγές τους. Συγκεκριμένα, το 61% (οι έξι στους δέκα) χρησιμοποιεί χρεωστική κάρτα, το 21% (οι δύο στους δέκα) πιστωτική και το 6% προπληρωμένη κάρτα. Υψηλότερα ποσοστά χρήσης καρτών (>70%) εμφανίζουν οι άνδρες (70%) έναντι 65% των γυναικών αλλά και οι ηλικιακές ομάδες: 35-44 ετών (70%), 45-54 (77%) και 55-64 ετών (72%).
Από την άλλη πλευρά, ένα σημαντικό ποσοστό του ενήλικου πληθυσμού της χώρας, της τάξεως του 32% (δηλαδή ένας στους τρεις), δεν χρησιμοποιεί καθόλου κάρτες στις συναλλαγές του. Πρόκειται κυρίως για γυναίκες (35%), για άτομα άνω των 65 ετών (40%), για αποφοίτους πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (57%), για νοικοκυρές (47%) και ανέργους (40%), για κατοίκους αγροτικών (40%) και ημιαστικών (39%) περιοχών, καθώς και για όσους έχουν χαμηλό μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα (κάτω από 1.000 ευρώ).