H Wonder Woman (Γουόντερ Γούμαν) είναι ένας θηλυκός φανταστικός χαρακτήρας της DC Comics. Δημιουργήθηκε από τον Αμερικάνο ψυχολόγο William Marston, την σύζυγό του, ElizabethHolloway Marston και τον Harry Peter.
Στην καταγωγή της η Γουόντερ Γούμαν υποτίθεται ότι είναι Αμαζόνα με προέλευση από την Θεμίσκυρα. Στην πατρίδα της ονομάζεται Πριγκίπισσα Νταϊάνα της Θεμισκύρας, ενώ πέρα από τη πατρίδα της ονομάζεται Νταϊάνα Πρινς, που είναι και η πολιτική/μυστική της ταυτότητα.
Είναι από τις πρώτες γυναίκες υπερηρωίδες που έχουν εμφανιστεί στην σύγχρονη εποχή.
Η μυστική ερωτική ζωή του Marston
Ο δημιουργός της Wonder Woman, είχε ένα μυστικό παρελθόν: είχε μια γυναίκα – και μια ερωμένη. Είχε κάνει παιδιά και με τις δυο τους, και όλοι μυστικά ζούσαν μαζί στο Rye, της Νέας Υόρκης.
Ο Marston, που ήταν διάσημος ψυχολόγος, δημιούργησε τηνWonder Woman το 1941. Ενδιαφερόταν για το γυναικείο κίνημα με τις σουφραζέτες και την Margaret Sanger, την μαρξίστρια “ακτιβίστρια” υπέρ των εκτρώσεων (που έλεγε ότι είναι “πράξη ελέους να σκοτώσεις βρέφη!) και ιέρεια της ευγονικής – που ήταν και η θεία της ερωμένη του.
Και φεμινισμός και κουλτούρα της “υποταγής”
Η Wonder Woman ήταν μια εικόνα φεμινίστριας, μιας αμαζόνας που ανάγκαζε τους ανθρώπους να λένε την αλήθεια με το μαγικό λάσο της. Ήταν μια αμφιλεγόμενη φιγούρα στη δεκαετία του 1940 λόγω της σεξουαλικής εμφάνισής της και της σχέσης της με τα “bondage” (δεσμά, σαδομαζοχιστικό “παιχνίδι”). Το κοστούμι της ήταν εμπνευσμένο από το ενδιαφέρον του Marston για την pin-upτέχνη.
Ένα από τα πράγματα που είναι ένα καθοριστικό στοιχείο του δημιουργήματος του Marston είναι ότι εάν κάποιος δέσει με αλυσίδες την Wonder Woman αυτή χάνει όλη της δύναμή της.
Έτσι, σχεδόν σε κάθε επεισόδιο των πρώτων κόμικς, εκείνων που έγραψε ο Marston [ο Marston σταμάτησε να γράφει την WonderWoman το 1947], την βλέπουμε δεμένη με αλυσίδες ή σχοινιά από τα οποία πρέπει να ξεφύγει. Αυτό, κατά τον Marston “σημάνει την χειραφέτηση από τους άνδρες“. Αλλά αυτές οι αλυσίδες είναι ένα πολύ σημαντικό μέρος των αγώνων των φεμινιστιριών και των σουφραζέτων της δεκαετίας του 1910 τις οποίες υποστήριζε ο Marston.
Κατά τη διάρκεια του κινήματος των σουφραζέτων για το δικαίωμα της ψήφου, οι γυναίκες αλυσοδένονταν στην πύλη έξω από το Λευκό Οίκο σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Στις παρελάσεις που γίνονταν οι γυναίκες περπατούσαν με αλυσίδες – μια εικόνα που την εμπνεύστηκαν από τις εκστρατείες του 19ου αιώνα για την κατάργηση της δουλείας στις οποίες συμμετείχαν οι γυναίκες …
Αλλά η δημιουργία ενός γυναικείου χαρακτήρα που συνέχεια έδεναν άνδρες, απέκρυβε τις ασυνήθιστες σεξουαλικές ορέξεις του.
Η ηρωίδα του βρίσκεται συνέχεια δεμένη πάνω σε σιδηροδρομικές γραμμές, δεμένη μέσα σε ζουρλομανδύα και επανειλημμένα χτυπημένη και δεμένη με χειροπέδες. Σε ένα τεύχος φωνάζει: “Μεγάλη Αφροδίτη! Έχω κουραστεί να είμαι δεμένη!”
Όπως είπε κάποτε ο ίδιος ο Μάρστον: «Η μυστική γοητεία των γυναικών είναι ότι απολαμβάνουν την υποταγή – να είναι δεμένες».
Το 1926 ο Marston ενώ δίδασκε στο πανεπιστήμιο Tufts στη Μασαχουσέτη, γνωρίστηκε με την 22χρονη φοιτήτρια Olive Byrne, η οποία τον κάλεσε σε ένα πάρτι, όπου τα κορίτσια ήταν ντυμένα σαν μωρά και δεμένα και με τα μάτια καλυμμένα.
Η Byrne σύντομα προστέθηκε στην «ερωτική κοινότητα» του Μάρστον και οι τέσσερις ανέπτυξαν μια “κοινότητα ελεύθερου έρωτα” που την ονόμασαν ‘Love Unit’ (στην φώτο όλη η “μονάδα” μαζί με τα παιδιά).
Η ιστορικός Jill Lepore στο βιβλίο της «Η μυστική ιστορία της Wonder Woman» περιέχει σημειώσεις από αυτήν την “μονάδα”, οι οποίες δίδουν εντολή στις γυναίκες να “εκθέσουν το σώμα τους και να χρησιμοποιήσουν διάφορες νόμιμες μεθόδους στα πλαίσια του έρωτα για να δημιουργήσουν στους άνδρες την υποταγή”.
Ισραήλ και “κακός” εθνικισμός
Στη ομώνυμη ταινία της Warner Bros. που βγαίνει τώρα στους κινηματογράφους και ήδη έχει κάνει γερά κέρδη, στον ρόλο τηςWonder Woman είναι η ισραηλινή ηθοποιός Gal Gadot, η οποία υπήρξε εκπαιδεύτρια στον ισραηλινό στρατό.
Ο Gadot γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Rosh HaAyin του Ισραήλ. Η οικογένειά της άλλαξε το επώνυμό τους από “Greenstein” σε “Gadot”. Ο πατέρας της είναι μηχανικός και η μητέρα της είναι δασκάλα. Οι γονείς της γεννήθηκαν στο Ισραήλ και οι παππούδες της μετανάστευσαν από την Ευρώπη. Ο παππούς της Gadot ήταν επιζών του Άουσβιτς. Στα εβραϊκά, το πρώτο της όνομα σημαίνει “κύμα” και το επώνυμό της σημαίνει “ποτάμι” ή “ακτές”. Η Gadot δήλωσε ότι μεγάλωσε σε ένα “πολύ εβραϊκό, ισραηλινό οικογενειακό περιβάλλον” και έχει “έντονη αίσθηση της εβραϊκής και ισραηλινής ταυτότητάς της”. Η ίδια έγινε Μις Ισραήλ στην ηλικία των 18 ετών.
Στους εβραικούς κύκλους η ταινία δημιούργησε ντελίριο ενθουσιασμού.
Η Jerusalem Post έγραψε περιχαρής :
Το Ισραήλ και ο εβραϊκός λαός χρειάζονται ηρωίδες όπως η GalGadot». «Παρουσιάζουν μια εικόνα στον κόσμο μιας πανέμορφης, σέξι Ισραηλινής, που έρχεται σε αντίθεση με τις υπερβολικά διαδεδομένες αρνητικές και άσχημες εικόνες για το Ισραήλ και τους Ισραηλινούς στα διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Είναι γνωστό ότι πίσω από την δημιουργία πολλών σούπερ ηρώων κρύβονται Εβραίοι συγγραφείς και καλλιτέχνες, όπως τουSuperman (Joe Shuster καιJerry Siegel), του Batman(Bill Finger Bob Kane) και αμέτρητων ηρώων από τηνMarvel. Ο Jack Kirby, οStan Lee και ο Joe Simon – όλοι τους Εβραίοι – είναι οι δημιουργοί των CaptainAmerica, Hulk, Thor,Iron Man, Spider-Man,X-Men και FantasticFour. [διάβασε αναλυτικό άρθρο: Πώς οι Εβραίοι της Αμερικής δημιούργησαν την βιομηχανία των comics].
Εκτός αυτού πολλοί ηθοποιοί που έχουν επιλεγεί για να απεικονίσουν αυτούς τους ήρωες σε μεγάλες και μικρές οθόνες, από τον Robert Downey Jr. ως Iron Man ως τον Jon Bernthal ως Punisher, είναι επίσης Εβραίοι.
“Η Wonder Woman δημιουργήθηκε μέσα Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και για τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο”, δήλωσε πρόσφατα ο Glen Weldon, συγγραφέας της μη εγκεκριμένης βιογραφίας του Superman, κατά τη διάρκεια συνέντευξης στο National Public Radio. “Αυτό ήταν το story, ο πόλεμος κατά των ναζί”.
Στις ταινίες “The Fast and the Furious”, η Gadot έπαιζε μια πράκτορα της Mossad. “Στον παραγωγό άρεσε πολύ που ήμουν στον ισραηλινό στρατό και ήθελε να χρησιμοποιήσω τις γνώσεις μου για τα όπλα”, δήλωσε στο Forward το 2011.
“Zionist Woman”?
Το 2014, η Gadot, θέλοντας να δηλώσει την υποστήριξή της στις ενέργειες του ισραηλινού στρατού στη Γάζα, δημοσίευσε στη σελίδα της στο Facebook μια φωτογραφία με την ίδια και την κόρη να προσεύχονται μπροστά σε λευκά αναμένα κεριά που έλεγε:
«Στέλνω την αγάπη και τις προσευχές μου στους συμπατριώτες μου Ισραηλινούς πολίτες. Ειδικά σε όλα τα αγόρια και τα κορίτσια που διακινδυνεύουν τη ζωή τους προστατεύοντας τη χώρα μου από τις τρομακτικές πράξεις της Χαμάς, οι οποίοι κρύβονται σαν δειλοί πίσω από γυναίκες και παιδιά … Θα νικήσουμε !!! Shabbat Shalom!» (το “Shabbat Shalom” είναι ο κοινός χαιρετισμός που δίνει ο ένας Εβραίος στον άλλο το Σάββατο).
Η ανάρτηση του Gadot στο Facebook ήρθε κατά τη διάρκεια του λεγόμενου “Καλοκαιρινού Πολέμου”, της εισβολής του ισραηλινού στρατού στη Γάζα που πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2014. Σε συνδυασμό με μια μακρά εκστρατεία βομβαρδισμού, ήταν μια επιχείρηση που πολλοί στη διεθνή κοινότητα – συμπεριλαμβανομένης της αμερικανικής κυβέρνησης – χαρακτήρισαν ευρέως δυσανάλογη, που είχε στόχο πολίτες και ήταν απάντηση στη δολοφονία τριών ισραηλινών εφήβων. Σύμφωνα με την Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών, σκοτώθηκαν 1.462 παλαιστίνιοι πολίτες στην επιχείρηση.
Ήδη Λίβανος, Ιορδανία, Τυνησία απαγόρευσαν την προβολή της ταινίας, θεωρώντας ότι ταινία προωθεί τον σιωνισμό.
«Υπενθυμίζουμε στους Ιορδανούς την υποχρέωσή τους να μποϋκοτάρουν την ταινία και αρνούμαστε να είμαστε εταίροι στα εγκλήματα των Σιωνιστών και να αυξήσουμε τα κέρδη τους από αυτή την ταινία. Το αραβικό ακροατήριο δεν θα συμμετάσχει σε σχέδια που αντιπροσωπεύουν τον Σιωνισμό και τον ισραηλινό στρατό», έλεγε η δήλωση μιας εκστρατείας εναντίον της ομαλοποίησης των σχέσεων με το Ισραήλ.
Παντού “αντισημίτες”
“Οι άνθρωποι πολιτικοποιούν οτιδήποτε συνδέεται με το Ισραήλ”, δήλωσε από την άλλη πλευρά η Deborah Lauter, αντιπρόεδρος της Anti-Defamation League.
«Οι αντισημίτες θα εκμεταλλευτούν ένα γεγονός της επικαιρότητας όπως αυτό και θα προσπαθήσουν να κερδίσουν νομιμότητα μιλώντας για αυτό».
Σε μια συνέντευξη στο Entertainment Weekly, η σκηνοθέτις “Wonder Woman” Patty Jenkins εξήγησε γιατί έβαλε την ταινία της να διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου:
«Είμαστε σήμερα σε έναν κόσμο που μοιάζει με εκείνον του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου με τον εθνικισμό και λίγα χρειάζονται για να ξεκινήσει μια παγκόσμια σύγκρουση».
[Προφανώς όλοι οι εθνικισμοί είναι “κακοί” και επικίνδυνοι για έναρξη μιας παγκόσμιας σύγκρουσης εκτός του ισραηλινού].
Όλοι “ίσοι”
Σε συνέντευξή της στους NY Times ότι βλέπει τον χαρακτήρα της ηρωίδας να μην έχει «όρια φύλου».
Ο Gadot που είναι μητέρα δύο κοριτσιών – η δεύτερη κόρη της γεννήθηκε μετά την παραγωγή της ταινίας – και φοιτήτρια νομικής, αισθάνεται περήφανη που παίζει μια θηλυκή υπερήρωα και δηλώνει «φεμινίστρια».
«Η ηρωίδα δεν έχει επίγνωση των κοινωνικών ρόλων. Δεν έχει σύνορα φύλου. Γι αυτήν όλοι είναι ίσοι», δηλώνει στους Times, προσθέτοντας ότι το μήνυμα της ταινίας είναι η «γυναικεία δύναμη».
Στην ταινία η Γουόντερ Γούμαν, φαίνεται να ζει σε ένα – προστατευμένο από τον κόσμο- παραδεισένιο νησί χωρίς άντρες (άραγε για αυτό παραδεισένιο;) – άγνωστο το πως γεννιούνται τα κορίτσια χωρίς να υπάρχουν άντρες.
Η Gadot, μια σχετικά άγνωστη ηθοποιός, εμφανίστηκε για πρώτη φορά ως Wonder Woman στο “Batman v Superman: Dawn ofJustice”.
Παράπονα για αναλογίες και χρώμα δέρματος
Οι φαν πάντως, παραπονιούνται ότι η κινηματογραφική εκδοχή απέχει από την κόμικ ηρωίδα καθώς έχει πολύ μικρό στήθος. Άλλη αλλαγή φαίνεται να είναι η απουσία αμερικάνικων συμβόλων στην στολή της (καιροί παγκοσμιοποίησης γαρ, κάτι που είδαμε και στην στολή του κινηματογραφικού Captain America).
Παράπονα πάντως έχουν και οι φεμινίστριες, επειδή η φεμινίστρια ηρωίδα έχει «αδύνατο σώμα»!.
Γράφει το Salon:
Αν ήταν τέλειος ο κόσμος μας, η ταινία “Wonder Woman” θα ήταν μια μεγάλη ευκαιρία για να επιβεβαιωθεί η γυναικεία δύναμη, να εκτιμηθούν και να εξυμνηθούν οι γυναίκες για αυτό που είναι και όχι για αυτό που προσφέρουν στους άνδρες – και να εορταστεί η γυναικεία μορφή όχι ως ζήτημα επιθυμίας, αλλά ως πηγή εξουσίας.
Αλλά ο κόσμος δεν είναι τέλειος.
Και καθώς το Χόλιγουντ, ο καπιταλισμός και, ας το παραδεχτούμε, η ίδια η ζωή είναι απλά άδικη, η Warner Bros. στράφηκε στη βιομηχανία διατροφής και ευεξίας για να προωθήσει την επερχόμενη ταινία “Wonder Woman”…
Διαμαρτύρονται και για τις μπάρες «αδυνατίσματος» δημητριακών‘thinkthin’ που συνδέεται με την προώθηση της ταινίας.
Η Wonder Woman είχε ανακηρυχθεί πρέσβειρα του ΟΗΕ για τις γυναίκες προκειμένου να προβάλλει και να προωθήσει τα δικαιώματα των γυναικών, όμως προβλήθηκαν αντιδράσεις από φεμινίστριες με αποτέλεσμα ο οργανισμός να λήξει τη θητεία της.
Στις αντιδράσεις γινόταν λόγος για «προσβολή της γυναικείας προσωπικότητας» καθώς η ηρωίδα φιγούρα απεικονίζεται ως «μια λευκή γυναίκα με μεγάλο στήθος και ιδανικές διαστάσεις σώματος ενώ φοράει κοστούμι στα χρώματα της αμερικανικής σημαίας».
Με λίγα λόγια για να μην «προσβάλλεται» η γυναίκα, πρέπει απαραιτήτως να μην είναι λευκή, να μην έχει θηλυκότητα, να είναι εύσωμη και να μην έχει πατριωτικά αισθήματα. Όλο το λίμπεραλ νεοταξικό κόμπλεξ σε μία δήλωση.
Έλα όμως που παράπονα έκανε επίσης και ένας αρθογράφος τωνTimes of Israel που προσπαθεί να πείσει τους αναγνώστες ότι κακώς ονομάζουν «λευκή» την Gadot, καθώς οι Ασκενάζι Εβραίοι πρέπει να θεωρούνται «άνθρωποι του χρώματος».
ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ / από: εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδω, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ & εδώ