Για την πλήρη πνευματική κατανόηση του 15ου Κανόνα της Α-Β Συνόδου, χρειάζεται βαθύτερη πνευματική ζωή και μια ολική ορθόδοξη θεώρησή του. Είναι κανόνας ορθόδοξης επιβίωσης, γιατί στοχεύει βαθύτερα, στα ουσιώδη και καίρια της Εκκλησιαστικής ζωής, ατομικής και συλλογικής. Στον κανόνα αυτό εμπεριέχεται και το διαχρονικό αίτημα της Ορθόδοξης ενότητας Πίστεως, που είναι η διαφύλαξη της αλήθειας της Εκκλησίας.
Ένας επίσκοπος, ένας κληρικός, που πιστεύουν στην αίρεση του οικουμενισμού, στο γεγονός του «ετεροπροσδιορισμού των Εκκλησιών» (Βλέπε «σύνοδο» Κρήτης), έχουν στ’ αλήθεια ενότητα πίστεως με την διαχρονική Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία της Θ. Λειτουργίας; Έχουν στ’ αλήθεια κοινωνία με το Άγιο Πνεύμα, με τον Παράκλητο, που είναι ο τελεσιουργός των αγίων Μυστηρίων της Εκκλησίας;
Με την ενότητα της πίστεως και την Κοινωνία του Αγίου Πνεύματος μέσα στην Εκκλησία έχουμε: «Δια σου(Παράκλητε) αναγεννήθην και ανεπλάσθην και ανεμορφώθην και ωκειώθην τω Θεώ· δια σου βασιλικώ Χρίσματι εσημειώθην και εσφραγίσθην εν μερίδι Θεού και δωρεά της σης χάριτος· δια σου της αθανάτου τραπέζης των ζωοποιών μυστηρίων ηξιώθην και σύμμορφος γίνομαι Χριστού και Θεός κατά Χάριν» (ευχή εις Άγιον Πνεύμα).
Η υπογράμμιση, η λειτουργική υπογράμμιση του Ορθοδόξου δόγματος είναι ολοφάνερη στην Ευχαριστιακή σύναξη, στη Θ. Λειτουργία.
Η διακοπή μνημοσύνου και κοινωνίας με τον αιρετικό επίσκοπο–κληρικό, που προβλέπει ο 15ος κανόνας, είναι πράξη ενότητας πίστεως και συνέπειας έναντι της Εκκλησίας, έναντι του ουράνιου πνευματικού κόσμου.
Στην Ορθόδοξη Εκκλησία το περιεχόμενο των δογμάτων είναι δεμένο με το πνευματικό βίωμα της ενότητας πίστεως, θεωρητικά και πρακτικά. Δεν μπορεί η αποδοχή «οικουμενιστικών δογμάτων» να έχει ως πνευματική εμπειρία–αποτέλεσμα στην λειτουργία την ένωση Κτιστού–Άκτιστου (Μέθεξη), που εξασφαλίζει μόνο η ορθή δόξα, η ορθή δοξολογία στο Θεό.
Στο ερώτημα, τι σημαίνει «ενότητα Πίστεως» στον Ορθόδοξο χώρο, η Εκκλησία απαντά: «Όλα τα άρθρα της Πίστεως είναι παραδεδομένα από τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό δια μέσου των Αποστόλων στην Εκκλησία. Τα άρθρα της πίστεως έχουν το κύρος από την Αγία Γραφή, από την Εκκλησιαστική παράδοση, από τη διδασκαλία των αγίων Πατέρων και των Συνόδων». Στην ομολογιακή αυτή βάση οι Άγιοι Μάρτυρες θανατώθηκαν και άλλαξαν την ζωή τους με το ζωοποιό θάνατο (Ιωάν. 11, 25).
Πολλά έπαθε η Εκκλησία και η Ορθόδοξος πίστη από κακόδοξους–Αιρετικούς Αρχιερείς μέχρι και σήμερα!
Η ενότητα ως πνευματική εμπειρία–γεγονός είναι αίτημα στην Θ. Λειτουργία: «Και δος ημίν εν ενί στόματι και μία καρδία δοξάζειν», διότι μία είναι η Εκκλησία, μία η πίστις, ένα το Βάπτισμα.
Ερώτημα: Σεβαστοί Πατέρες–Ηγούμενοι του Αγίου Όρους. Ποιοι συμβάλλουν στην ενότητα της πίστεως; Οι παλαιοί Αγιορείτες ηγούμενοι (με το παράδειγμά τους), οι σημερινοί Αγιορείτες πατέρες και κληρικοί του κόσμου με τη διακοπή του μνημοσύνου των οικείων οικουμενιστών επισκόπων ή υποστηρικτές της «συνόδου» της Κρήτης;
Την απάντηση την δίνει η Θ. Λειτουργία.
Η δραστική χάρις–έλεος, βεβαιώνεται–δίνεται από τον λειτουργό ως απάντηση στο προηγούμενο αίτημα (περί ενότητος πίστεως): «Και έσται τα ελέη του μεγάλου Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, μετά πάντων ημών».
Αναμφίβολα, η «σύνοδος της Κρήτης», είναι μία συνοδική διαδικασία ρήξεως της ενότητας πίστεως στο Ορθόδοξο πλήρωμα. Στη σελίδα 293 παλαιάς ερμηνείας της Θ. Λειτουργίας (1651) (Έκδοση Ησυχαστηρίου «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙΝ», ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ, ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ) διαβάζουμε: