ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ «ΔΗΛΩΣΗ ΜΟΝΑΧΩΝ ΕΓΓΕΓΡΑΜΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΜΗΛΟΧΩΡΙΟΥ ΕΟΡΔΑΙΑΣ»
«Η αλήθεια δεν είναι ύβρις» (π. Αυγουστίνος)
«Όταν αγαπάμε κάποιον και του λέμε την αλήθεια, τον αγαπάμε» (π. Μάξιμος)
Αγαπητοί,
Ο Κύριος θα πει μία ημέρα και ώρα σε κάποιους από εμάς, «ΟΥΚ ΟΙΔΑ ΥΜΑΣ»! Αν και η ημέρα του Κυρίου δεν έφτασε, ο λόγος αυτός του Θεού από πριν μας έγινε γνωστός διά του Λόγου, διά του Υιού Του. Τίποτα, λέγει ο Κύριος, δεν σας έκρυψα!
Αδελφοί εν Χριστώ.
Στη γνωστή «Δήλωση» οι τέσσερεις κληρικοί της Μητροπόλεώς μας μεταξύ πολλών άλλων έγραψαν για τους τρεις πατέρες της ιεράς Μονής Αγίας Παρασκευής:«Τελευταίος γκρεμός τους ήταν το ότι υπέβαλαν πολυσέλιδη ΜΗΝΥΣΗ εναντίον του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη μας»[1].Οι τέσσερεις υπέρμαχοι του Δεσπότη έχουν δίκιο! Έχουν δίκιο ως προς τον γκρεμό που μας οδηγούν οι εκκλησιαστικοί μας άρχοντες, ιερείς και επίσκοπος. Ο άγιος Ειρηναίος επίσκοπος Λουγδούνου λέγει κάπου πως όταν ένας παρασύρει πολλούς στον γκρεμό της αίρεσης και φτάσει πολύ κοντά στο ακραίο σημείο αυτού προσπαθεί να γυρίσει προς τα πίσω αλλά οι άλλοι που έρχονται από πίσω του, με την ορμή που έχουν, σπρώχνουν πρώτον αυτόν στον γκρεμό κι έπειτα πέφτουν και αυτοί (οι οπαδοί του)!
Στη γνωστή «Δήλωση» οι τέσσερεις κληρικοί της Μητροπόλεώς μας μεταξύ πολλών άλλων έγραψαν για τους τρεις πατέρες της ιεράς Μονής Αγίας Παρασκευής:«Τελευταίος γκρεμός τους ήταν το ότι υπέβαλαν πολυσέλιδη ΜΗΝΥΣΗ εναντίον του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη μας»[1].Οι τέσσερεις υπέρμαχοι του Δεσπότη έχουν δίκιο! Έχουν δίκιο ως προς τον γκρεμό που μας οδηγούν οι εκκλησιαστικοί μας άρχοντες, ιερείς και επίσκοπος. Ο άγιος Ειρηναίος επίσκοπος Λουγδούνου λέγει κάπου πως όταν ένας παρασύρει πολλούς στον γκρεμό της αίρεσης και φτάσει πολύ κοντά στο ακραίο σημείο αυτού προσπαθεί να γυρίσει προς τα πίσω αλλά οι άλλοι που έρχονται από πίσω του, με την ορμή που έχουν, σπρώχνουν πρώτον αυτόν στον γκρεμό κι έπειτα πέφτουν και αυτοί (οι οπαδοί του)!
Οι τέσσερεις υπέρμαχοι του δεσπότη δεν έχουν όμως δίκιο ως προς τον τίτλο τιμής που αποδίδουν πλέον (και εννοώ την μετά την μήνυση εποχή που ζούμε) στον επίσκοπο Πασσαλή. Ο π. Θεόκλητος κινδυνεύει να μείνει στην εκκλησιαστική ιστορία γνωστός ως επίσκοπος Πασσαλής όπως π.χ. λέμε πατριάρχης Καλέκας ο διώκτης του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά! Κινδυνεύει άμεσα να εκπέσει γενικά και από «Σεβασμιώτατος» αν κατά την θητεία του επιτρέψει ο Θεός και καθαιρεθούν τίμιοι ιερείς μας που αγωνίζονται κατά της παναιρέσεως του Οικουμενισμού.
Δυστυχώς με τα γεγονότα στον εσπερινό της Αγίας Παρασκευής η αγάπη των πολλών έχει ψυχρανθεί. Ίσως κάποιος να θελήσει να αποδώσει ευθύνες και προς ημάς. Για τον λόγο αυτό, δικαιολογώ και απολογούμαι καταθέτοντας στην αγάπη σας που έχει ψυχρανθεί ότι την ημέρα της εορτής της Αγίας Παρασκευής από κάποιον άλλο ομώνυμο ναό – χάρη Χειροτονίας – ο επίσκοπος Φλωρίνης διακήρυξε πως δεν πειράζει αν ένας ιερέας συκοφαντηθεί διότι αυτά συμβαίνουν! Και για παράδειγμα ποιόν λέτε ανέφερε; Τον νυν πατριάρχη Αρχοντώνη! «Τον μεγαλύτερο αιρεσιάρχη όλων των αιώνων και βλάσφημο» (π. Μάξιμος Καραβάς). Τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως που με τα όσα κάνει και λέγει «θέτει εαυτόν εκτός Εκκλησίας» σύμφωνα με τον π. Γεώργιο Μεταλληνό.
Όπως είναι γνωστό ο ηγούμενος της Ιεράς Μονής Αγίας Παρασκευής Μηλοχωρίου π. Μάξιμος Καραβάς διέκοψε τη μνημόνευση του ονόματος του Δεσπότη μετά από πολλές προειδοποιήσεις και παρακαλετά. Δήλωσε ο τίμιος γέροντας πως δεν μπορεί συνειδησιακά άλλο να ανεχθεί – λόγω και της αιρετικής «Συνόδου» της Κρήτης – τη μνημόνευση του Πατριάρχη Αρχοντώνη στην ιερότερη στιγμή της Θείας Λειτουργίας ως «Ορθοτομούντα»!
Ως γνωστόν, ένας επίσκοπος υποχρεωτικά μνημονεύει τον νυν οικουμενικό πατριάρχη βεβαιώνοντας το ποίμνιο της μητρόπολής του ότι ούτος «Ορθοτομεί τον λόγο της Αληθείας», ότι δηλαδή δεν είναι κακόδοξος, ότι δηλαδή δεν λέγει κάτι ύποπτο ή διφορούμενο, κάτι που ο απλός λαός δεν μπορεί να διακρίνει εύκολα και που προσβάλει την Ορθόδοξη Πίστη. ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ ΤΩΡΑ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΣΤΟΝ ΕΠΙΣΚΟΠΟ ΕΚΕΙΝΟ ΠΟΥ ΚΑΛΥΠΤΕΙ ΚΑΙ ΜΑΚΑΡΙΖΕΙ ΤΟΝ ΝΥΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΑΡΧΟΝΤΩΝΗ ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΩΣ ΚΑΙ ΓΥΜΝΗ ΤΗ ΚΕΦΑΛΗ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΣ ΑΠΟΔΕΧΕΤΑΙ ΟΛΕΣ ΜΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΠΑΛΑΙΕΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ ΩΣ «ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ»! ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΛΕΣ ΜΑΖΙ ΤΙΣ ΕΙΔΩΛΟΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΩΣ ΣΩΖΟΥΣΕΣ ΚΑΙ ΠΟΥ ΑΓΩΝΙΖΕΤΑΙ ΝΑ ΜΑΣ ΕΝΩΣΕΙ ΣΕ «ΜΙΑ» ΔΗΘΕΝ «ΑΛΗΘΙΝΗ» ΚΑΙ «ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ»! ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ….
Ως γνωστόν, ένας επίσκοπος υποχρεωτικά μνημονεύει τον νυν οικουμενικό πατριάρχη βεβαιώνοντας το ποίμνιο της μητρόπολής του ότι ούτος «Ορθοτομεί τον λόγο της Αληθείας», ότι δηλαδή δεν είναι κακόδοξος, ότι δηλαδή δεν λέγει κάτι ύποπτο ή διφορούμενο, κάτι που ο απλός λαός δεν μπορεί να διακρίνει εύκολα και που προσβάλει την Ορθόδοξη Πίστη. ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ ΤΩΡΑ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΣΤΟΝ ΕΠΙΣΚΟΠΟ ΕΚΕΙΝΟ ΠΟΥ ΚΑΛΥΠΤΕΙ ΚΑΙ ΜΑΚΑΡΙΖΕΙ ΤΟΝ ΝΥΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΑΡΧΟΝΤΩΝΗ ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΩΣ ΚΑΙ ΓΥΜΝΗ ΤΗ ΚΕΦΑΛΗ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΣ ΑΠΟΔΕΧΕΤΑΙ ΟΛΕΣ ΜΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΠΑΛΑΙΕΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ ΩΣ «ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ»! ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΛΕΣ ΜΑΖΙ ΤΙΣ ΕΙΔΩΛΟΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΩΣ ΣΩΖΟΥΣΕΣ ΚΑΙ ΠΟΥ ΑΓΩΝΙΖΕΤΑΙ ΝΑ ΜΑΣ ΕΝΩΣΕΙ ΣΕ «ΜΙΑ» ΔΗΘΕΝ «ΑΛΗΘΙΝΗ» ΚΑΙ «ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ»! ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ….
Ο επίσκοπός μας δυστυχώς όχι μόνο δεν θέλησε να συμμορφωθεί και να υπακούσει στη φωνή του Θεού αλλά ούτε και την οργή του λαού λογάριασε ούτε πάλι την καταδίκη του Οικουμενισμού και της «Συνόδου της Κρήτης» από τους 1.400 και πλέον αδελφούς του Ωραιοκάστρου! Ακόμη δεν υπολόγισε ούτε την διακήρυξη των 33 αποτειχισμένων Αγιορειτών Πατέρων (και μαζί των Πανεπιστημιακών) που μεταξύ άλλων διεκήρυξαν από κοινού πως όποιος επίσκοπος δέχεται την κρητική «Σύνοδο» ως «Αγία» και «Μεγάλη» θέτει ο ίδιος τον εαυτόν του εις τον γκρεμό της αιρέσεως ή αλλιώς γκρεμοτσακίζεται έξω από την Εκκλησία με ευθύνη του και αλίμονο σε όποιους των σκέπουν! Ότι είναι αξιοκατάκριτος τόσο αυτός όσο και όσοι τον υποστηρίζουν και εννοώ πρώτο τον Πρωτοσύγκελο Μανάδη (κατά την γνώμη αδελφών δεν θα έπρεπε να τα ψέλνουμε τόσο του δεσπότη όσο του υποψήφιου δεσπότη, ο νοών νοείτω…) όσο και τους τέσσερεις της «Δήλωσης». Όχι ότι δεν υπάρχουν και άλλοι «σύμβουλοι» του Δεσπότη! Χάρη αληθείας και θεραπείας θα αναφέρουμε δύο μόνο για να γνωρίζει ο πιστός λαός και να απομακρύνεται από αυτούς. Ο ένας είναι ο Αρχιμανδρίτης Τσίρης του Ιερού Ναού Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού, ο δε άλλος ο ιερέας Καραφουλίδης ο φιλοπαπικός.
Ώστε κύριοι σας πείραξε η μήνυση; Και δεν σας πείραξε καθόλου’ ότι η Θεία πείρα των αγίων Πατέρων αθετείται, ότι όσοι γίνονται φίλοι των εχθρών του Θεού θα κληθούν προς απολογία και θα βληθούν στην πυρά; Επίσης ότι έχετε κάμει τον κόσμο που σας περιτριγυρίζει αθεόφοβο. Αλλά που συναίσθηση αφού πρώτοι εσείς γίνατε ασεβέστεροι όλων με το να διώκετε ορθοδόξους που το μόνο που λένε είναι ότι η Εκκλησία είναι «Μία» και δεν υπάρχουν άλλες «Εκκλησίας» εκτός της ΜΙΑΣ, ΑΓΙΑΣ, ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ.
Αδελφοί εν Χριστώ,
Διαβάσαμε άλλη μία επιστολή υποστήριξης του δεσπότη Φλωρίνης (από ιερείς που δεν μιλούν ποτέ για Οικουμενισμό!) με πολλά υπονοούμενα. Η επιστολή αυτή αλλά και κάθε άλλη στο μέλλον θα σπρώξει τόσο τον π. Θεόκλητο όσο και τους υπογράφοντες με μαθηματική ακρίβεια στον γκρεμό της αποστασίας. Με μία φωνή οι τέσσερεις κληρικοί είπαν:«είμαστε εγγεγραμμένοι κανονικά στο Μοναχολόγιο της Ιεράς Μονής Αγίας Παρασκευής Μηλοχωρίου»και άφησαν να εννοηθεί ότι στην ιερά Μονή υπάρχουν και δραστηριοποιούνται άλλοι μοναχοί που δεν είναι κανονικά εγγεγραμμένοι αγνοώντας ότι η Εκκλησία μας κάνει λόγο και για ένα ακόμη φοβερό βιβλίο ονομάτων, το Βιβλίο της Ζωής… (Ο Θεός να φυλάξει πάντας ημάς).
Διαβάσαμε άλλη μία επιστολή υποστήριξης του δεσπότη Φλωρίνης (από ιερείς που δεν μιλούν ποτέ για Οικουμενισμό!) με πολλά υπονοούμενα. Η επιστολή αυτή αλλά και κάθε άλλη στο μέλλον θα σπρώξει τόσο τον π. Θεόκλητο όσο και τους υπογράφοντες με μαθηματική ακρίβεια στον γκρεμό της αποστασίας. Με μία φωνή οι τέσσερεις κληρικοί είπαν:«είμαστε εγγεγραμμένοι κανονικά στο Μοναχολόγιο της Ιεράς Μονής Αγίας Παρασκευής Μηλοχωρίου»και άφησαν να εννοηθεί ότι στην ιερά Μονή υπάρχουν και δραστηριοποιούνται άλλοι μοναχοί που δεν είναι κανονικά εγγεγραμμένοι αγνοώντας ότι η Εκκλησία μας κάνει λόγο και για ένα ακόμη φοβερό βιβλίο ονομάτων, το Βιβλίο της Ζωής… (Ο Θεός να φυλάξει πάντας ημάς).
Οι κληρικοί επίσης είπαν: – Μάλιστα είδαμε και το πρωτάκουστο, ότι συλλειτούργησαν και με κάποιον καθηρημένο από χρόνια πρώην ιερομόναχο!
Θα μου επιτρέψετε να επισημάνω μία ακόμη σπρωξιά-πτώση τους που προσβάλει πολλούς αγίους της Εκκλησίας μας που πολεμούμενοι από απείθαρχους επισκόπους και πατριάρχες καθαιρέθηκαν όπως π.χ. ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος που πέθανε μάλιστα στην εξορία καθηρημένος. Πριν αναφερθώ στην βιασύνη-απειρία των εν λόγω κληρικών που κρίνουν έναν Ιερομόναχο του οποίου την ιστορία πιθανόν δεν γνωρίζουν ή γνωρίζουν και αποκρύπτουν (αλήθεια ποιος από εμάς την γνωρίζει;) θυμίζω τι είπε πριν από χρόνια ο πρώην Φλωρίνης, ο π. Αυγουστίνος Καντιώτης!
– Σᾶς θεωρῶ ἀσταθεῖς, δὲν σᾶς θεωρῶ σταθερούς φίλους. Σ᾽ αὐτὴ τὴν δοκιμασία μου, ποὺ διὰ λόγους συνειδήσεως φωνάξαμε «ἀνάξιος», πολλοὶ φύγαν ἀπὸ κοντά μας. Ἂς φύγουν. Θὰ μείνουμε ἐδῶ. Καὶ ἐὰν ἀκόμη ἀδειάσῃ ἡ αἴθουσα καὶ ἐὰν ἀκόμη σᾶς παρασύρουν μάγαι γλῶσσαι καὶ ἐὰν σᾶς παρασύρουν τὰ ἐγκόλπια, καὶ ἐὰν σᾶς παρασύρουν τὰ ψέματα καὶ ὅλοι αὐτοί, ἐδῶ θὰ μείνουμε ἀγαπητοί μου. Δὲν τὸ κουνάω ρούπι. Μὲ ἀπειλοῦν οἱ ἅγιοι ἀρχιερεῖς ὅτι θὰ μὲ καθαιρέσουν. Ἡ καθαίρεσις ἀπὸ τοιούτους ἀρχιερεῖς εἶνε γιὰ μένα ὑψίστη προαγωγή» [2].
Η βιασύνη τώρα των τεσσάρων κληρικών να πιάσουν στο στόμα τους τον π. Ευθύμιο Τρικαμηνά που καθαιρέθηκε αποκλειστικά για λόγους πίστεως αποτελεί πράξη που υποσκάπτει και αφαιρεί άλλο ένα ‘’τούβλο’’ κατά το κοινώς λεγόμενο ( άγιος Παΐσιος) από την οικοδομή του Χριστού, την Μητρόπολή μας. Φυσικά και σ’ αυτήν την περίπτωση οι τέσσερεις κληρικοί μας έκριναν βιαστικά και άδικα τους πατέρες της ιεράς Μονής και φροντίσανε να ομοιάσουν με τον πατριάρχη τους τον Αρχοντώνη που τέσσερα μόλις χρόνια μετά την οσιακή κοίμηση του Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτη στις 30-11-1998 είπε ότι οι άγιοί μας πλανήθηκαν και βρίσκονται υπόδικοι στα χέρια του Δικαιοκρίτη Θεού…[3]. Ήμαρτον Κύριε!
Ιερείς της Εορδαίας ΣΤΟΠ ΓΚΡΕΜΟΣ! για να μην πέσετε στο αμάρτημα της θεομαχίας. Εμπνευστείτε από τα παρακάτω λόγια του π. Μαξίμου Καραβά και μετανοήστε. Άλλοι δε συνετιστείτε και άλλοι ακολουθήστε τον.
«Έστειλα πριν ένα μήνα -1η Φεβρουαρίου- την συστημένη (μία) επιστολή στον επίσκοπό μου και του αναφέρω σχετικά με την διακοπή του μνημοσύνου. Λέγω ότι δεν μπορώ να ανεχτώ κάποιον που αγαπώ-και πρέπει να αγαπάμε τον επίσκοπό μας, ακόμα περισσότερο εσένα που μας συνδέουν τόσα χρόνια, τα περισσότερα κοντά στον πάτερ Αυγουστίνο- να υβρίζει τον Θεό, να κοροϊδεύει τον Θεόν κατά την ιερότερη στιγμή της Θείας Λειτουργίας και να λέγει τον μεγαλύτερο βλάστημο και τον μεγαλύτερο αιρεσιάρχη όλων των αιώνων ως «ὀρθοτομοῦντα τὸν λόγον τῆς σῆς ἀληθείας». Δεν θα ήθελα να φτάσω σ’ αυτό το σημείο, αλλά επειδή σε αγαπώ έμαθα να λέω την αλήθεια, διότι όταν αγαπάμε κάποιον και τον κολακεύουμε δεν τον αγαπάμε. Όταν αγαπάμε κάποιον και του λέμε την αλήθεια, τον αγαπάμε! Η Αγία Γραφή λέγει: «ἔλεγχε σοφόν, καὶ ἀγαπήσει σε», «μὴ ἔλεγχε (μωρόν) κακούς, ἵνα μὴ μισήσωσί σε» και «ὁ δὲ μισῶν ἐλέγχους ἄφρων». Δεν νομίζω να θέλεις να βρίσκεσαι σ’ αυτήν την θέση. Εάν νομίζεις ότι σε αδικώ, κάνε εκείνο που θέλεις. Πάντως, και καταλήγω και λέω’ λάβε την επιστολή μου αυτή ως τη φωνή της όνου του Βαλαάμ…»
«Έστειλα πριν ένα μήνα -1η Φεβρουαρίου- την συστημένη (μία) επιστολή στον επίσκοπό μου και του αναφέρω σχετικά με την διακοπή του μνημοσύνου. Λέγω ότι δεν μπορώ να ανεχτώ κάποιον που αγαπώ-και πρέπει να αγαπάμε τον επίσκοπό μας, ακόμα περισσότερο εσένα που μας συνδέουν τόσα χρόνια, τα περισσότερα κοντά στον πάτερ Αυγουστίνο- να υβρίζει τον Θεό, να κοροϊδεύει τον Θεόν κατά την ιερότερη στιγμή της Θείας Λειτουργίας και να λέγει τον μεγαλύτερο βλάστημο και τον μεγαλύτερο αιρεσιάρχη όλων των αιώνων ως «ὀρθοτομοῦντα τὸν λόγον τῆς σῆς ἀληθείας». Δεν θα ήθελα να φτάσω σ’ αυτό το σημείο, αλλά επειδή σε αγαπώ έμαθα να λέω την αλήθεια, διότι όταν αγαπάμε κάποιον και τον κολακεύουμε δεν τον αγαπάμε. Όταν αγαπάμε κάποιον και του λέμε την αλήθεια, τον αγαπάμε! Η Αγία Γραφή λέγει: «ἔλεγχε σοφόν, καὶ ἀγαπήσει σε», «μὴ ἔλεγχε (μωρόν) κακούς, ἵνα μὴ μισήσωσί σε» και «ὁ δὲ μισῶν ἐλέγχους ἄφρων». Δεν νομίζω να θέλεις να βρίσκεσαι σ’ αυτήν την θέση. Εάν νομίζεις ότι σε αδικώ, κάνε εκείνο που θέλεις. Πάντως, και καταλήγω και λέω’ λάβε την επιστολή μου αυτή ως τη φωνή της όνου του Βαλαάμ…»
Μετά τιμής
Δημήτριος Β. Εμμανουήλ
Ιεροψάλτης
[1] http://www.eordaia.org/index.php/22-2017-avgoustos/6918-dilosi-monaxon-eggegrammenon-stin-iera-moni-agias-paraskevis-miloxoriou-eordaias
[2]
[3] Στις 30-11-1998, προς τους εκπροσώπους του Πάπα είπε τα εξής φοβερά: «Σεβασμιώτατε Καρδινάλιε κύριε William Η. Keeler και λοιποὶ εν Χριστώ αδελφοὶ οι αποτελούντες την Αντιπροσωπείαν της Εκκλησίας Ρώμης,… Δεν πρέπει να σπαταλήσωμεν τον χρόνον εις αναζητήσεις ευθυνών. Οι κληροδοτήσαντες εις ημάς την διάσπασιν προπάτορες ημών υπήρξαν ατυχή θύματα του αρχεκάκου όφεως και ευρίσκονται ήδη εις χείρας του δικαιοκρίτου Θεού. Αιτούμεθα υπὲρ αυτών το έλεος του Θεού, αλλ’ οφείλομεν ενώπιον Αυτού όπως επανορθώσωμεν τα σφάλματα εκείνων» Από το περιοδικὸ του Πατριαρχείου ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ, αρ. τεύχ. 563 του 1998