Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί προς το παρόν τη μόνη «πράσινη» εναλλακτική απέναντι στους εξαιρετικά ρυπογόνους κινητήρες εσωτερικής καύσης και έχει απώτερο στόχο τη δραστική μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα. Μάλιστα, ήδη αρκετές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες έχουν αποφασίσει να απαγορεύσουν από το 2020 στο κέντρο τους τα ρυπογόνα αυτά οχήματα.
Σηματοδοτώντας έτσι, αργότερα ή ταχύτερα, τον «θάνατο» των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Ωστόσο, αν και η χωρητικότητα και το βάρος των μπαταριών έχει μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια χάρη στην τεχνολογική πρόοδο, η μεγάλη αυτονομία –αντίστοιχη με αυτή των μηχανών εσωτερικής καύσης– δεν έχει ακόμη επιτευχθεί, με δεδομένο ότι ένα μεσαίο πετρελαιοκίνητο όχημα μπορεί να διανύσει ακόμη και 1.200-1.300 χιλιόμετρα μ’ ένα μόνο ντεπόζιτο καυσίμου, όταν το πλέον προηγμένο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο, όπως λόγου χάρη το Tesla model 3, έχει αυτονομία 400 χιλιομέτρων.
Το τελευταίο διάστημα, ωστόσο, μια νέα ιδέα φαίνεται να κερδίζει έδαφος: αυτή των συνθετικών καυσίμων, τα οποία έχουν μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα και υπό αυτή την έννοια αποτελούν ένα «πράσινο» καύσιμο.
Ειδικότερα η γερμανική εταιρεία ανταλλακτικών Bosch προτείνει μια εναλλακτική λύση, η οποία θα εφαρμόσει την παροιμία «και ο σκύλος χορτάτος και η πίτα ολόκληρη» μια λύση που θα διασώσει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης από το βέβαιο, σε μερικά χρόνια από σήμερα, τέλος του.
Ο γερμανικός κολοσσός ζητά από την πετροχημική βιομηχανία να αναπτύξει ένα συνθετικό καύσιμο με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα, το οποίο μακροπρόθεσμα θα αντικαταστήσει τη βενζίνη και το πετρέλαιο.
Προς το παρόν η Bosch έχει αναθέσει στο επιστημονικό της προσωπικό να εξετάσει σε βάθος το θέμα του συνθετικού καυσίμου και να σκεφθεί τρόπους για τη δημιουργία του.
Οπως εξηγεί ο ιστότοπος digitaltrends και το περιοδικό τεχνολογίας «Wired», το πρώτο βήμα για το επαναστατικό αυτό καύσιμο είναι μια χημική διαδικασία, η οποία συνίσταται στην εξαγωγή υδρογόνου από το νερό και ο εμπλουτισμός του με άνθρακα.
Στη συνέχεια ο άνθρακας και το υδρογόνο μπορούν να αναμιχθούν προκειμένου να παραχθεί ένα υγρό συνθετικό καύσιμο. Επιπροσθέτως, επειδή το καύσιμο θα έχει «ρυθμιζόμενες» προδιαγραφές θα μπορεί να αντικαταστήσει όχι μόνο τη βενζίνη και το πετρέλαιο, αλλά ακόμη και την υψηλότατη σε βαθμούς οκτανίων κηροζίνη, που χρησιμοποιείται από τα αεριωθούμενα αεροσκάφη.
Χαρακτηριστική είναι η οραματική (προς το παρόν) δήλωση του Φόλκμαρ Ντέερ, διευθύνοντος συμβούλου της γερμανικής εταιρείας, ότι «προκειμένου η ανθρωπότητα να πετύχει τους στόχους της για δραστική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, πέραν της ηλεκτρικής ενέργειας, πρέπει να σκεφθεί άλλες έξυπνες λύσεις.
Γιατί ακόμη κι αν όλα τα αυτοκίνητα κινούνται μελλοντικά με ηλεκτρισμό, τα πλοία, τα αεροπλάνα και τα μεγάλα φορτηγά θα εξακολουθούν να κινούνται με καύσιμο. Γι’ αυτό και οι κινητήρες εσωτερικής καύσης, οι οποίοι θα λειτουργούν με συνθετικό καύσιμο και μηδενικό αποτύπωμα CO2, αποτελούν ένα, πολλά υποσχόμενο, προς εξερεύνηση πεδίο.
Ωστόσο, η μείωση των επιπτώσεων στο περιβάλλον από τα ρυπογόνα φορτηγά βαρέως τύπου αποτελούν μία μόνο πλευρά του όλου ζητήματος. Η Bosch επιμένει ότι τα συνθετικά καύσιμα είναι, θεωρητικά τουλάχιστον, συμβατά με τις υποδομές των ορυκτών καυσίμων και έτσι δεν θα απαιτηθεί η δημιουργία ενός εξ ολοκλήρου νέου δικτύου σταθμών καυσίμων.
Επιπροσθέτως, όπως υποστηρίζει η γερμανική εταιρεία, είναι εξίσου συμβατά με κάθε τύπου κινητήρα εσωτερικής καύσης, έτσι ώστε να διαδραματίσουν μεγάλο ρόλο στην παραμονή των σημερινών βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων στους δρόμους τις επόμενες δεκαετίες.
Οπως, πάντως, διευκρινίζουν τα εγκυρότερα τεχνολογικά έντυπα, η τεχνολογία των συνθετικών καυσίμων βρίσκεται ακόμη σε εμβρυϊκό στάδιο ανάπτυξης και αποτελεί μια πολύπλοκη όσο και κοστοβόρο διαδικασία, η οποία σε κάθε περίπτωση απαιτεί κρατική επιδότηση.
Οσο για την τιμή που θα είχε ένα λίτρο συνθετικό καύσιμο, εκτιμάται γύρω στα 1,20 ευρώ, περίπου όση είναι η μέση τιμή του λίτρου βενζίνης στην Ευρώπη, αν και οι φόροι θα την αύξαναν σημαντικά.
Πάντως, παρά το γεγονός ότι η γερμανική εταιρεία εξακολουθεί να αναζητά τρόπους για μείωση των εκπομπών ρύπων, ξεκαθάρισε ότι προς το παρόν δεν σκοπεύει να δημιουργήσει τη δική της εταιρεία παραγωγής συνθετικού καυσίμου.