Του Γιώργου Λεκάκη

Ένα αρχαίο ελληνικό κορμί (ύψους 61 εκατ.) από ένα μαρμάρινο πολύχρωμο άγαλμα, έργο τέχνης του 1ου π.Χ. – 1ου αιώνα μ.Χ., ενός νεαρού ήρωα ΕΠΩΛΗΘΗ – ανάμεσα σ’ άλλα – του Οίκου Barakat, στην δημοπρασία της 22ας Αυγούστου 2018, ενώ οι υπεύθυνοι (;) να παρακολουθούν τις δημοπρασίες… λιάζονταν στις ξαπλώστρες των παραλιών…

Όπως διαφήμιζαν οι ξεπουλητάδες, εις άγραν πλανεμένων και αρρώστων συλλεκτών «Όταν φανταζόμαστε τις δόξες της Κλασσικής Εποχής, φανταζόμαστε εντυπωσιακά ερείπια, όπως η Αθηναϊκή Ακρόπολις κ.ά., ή σκεπτόμαστε φημισμένα γλυπτά, όπως η Αφροδίτη της Μήλου ή ο Δισκοβόλος. Ενώ αυτές οι αντιπροσωπευτικές δομές και τα γλυπτά αποκαλύπτουν την αριστοτεχνική τέχνη της αρχαιότητος, δεν έχουν μια σημαντική πτυχή: Το χρώμα! Κατά την χρυσή εποχή της Ελλάδος (και της Ρώμης), κάθε αρχιτεκτονική και γλυπτική λεπτομέρεια ήταν διακοσμημένη με ζωντανό πολύχρωμο διάκοσμο, για να ενισχύσει και να αναζωογονήσει το έργο. Δυστυχώς, οι καταστροφές του χρόνου έχουν επιφέρει τον όλεθρο της λεπτής χρωστικής ουσίας, εκτός από μερικές εξαιρετικές περιπτώσεις…

Όπως αυτό το μαρμάρινο γλυπτό ενός νεαρού, ένα τόσο σπάνιο παράδειγμα! Φορώντας μια χλαμύδα / chlamys, στην οποία η αρχική κόκκινη χρωστική ουσία διατηρείται σε μεγάλο βαθμό ανέπαφη, αυτός ο ηρωικός νέος στέκεται με το αριστερό του χέρι να την κρατά στο πλάι, χαλαρά.

Οι χλαμύδες υπάρχουν σε αναπαραστάσεις του θεού Ερμού ή των διδύμων Διόσκουρων, Κάστορος και Πολυδεύκη, καθώς και κυνηγών όπως ο Μελέαγρος, και ο Άδωνις.

Η ομορφιά ήταν τόσο εξιδανικευμένη στην αρχαιότητα, που μερικές φορές δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι εάν ένα έργο αντιπροσωπεύει έναν ισχυρό θεό ή έναν απλό θνητό!!!

Ενώ το γλυπτό αυτό είναι εντυπωσιακό από μόνη του, τα ζωγραφισμένα σημεία και η έξοχη κατάσταση διατήρησής του το καθιστούν εξαιρετικό»…

Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, τον “όλεθρο της λεπτής χρωστικής ουσίας” δεν έχουν επιφέρει μόνον “οι καταστροφές του χρόνου”, αλλά και οι αρχαιοκάπηλοι, οι αρχαιοπώλες, οι άσχετοι συντηρητές, οι δημοπράτες και οι αγοραστές τέτοιων έργων…
Και όπως πάντα, το μόριό του είναι αποκομμένο, όχι μόνον γιατί εξείχε αρκούντος, αλλά και διότι κάποιοι δεν ήθελαν να φαίνεται ότι οι αρχαίοι Έλληνες, Ρωμαίοι (κ.ά.) ΔΕΝ έκαναν περιτομή

 

ΠΗΓΗ